پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 12

(م 1320ق)، ۱ علامه طباطبايى، ۲ آية اللَّه معرفت ۳ و جمعى ديگر، بر اين باورند. درميان قدما ، قاضى ابوبكر ضمن تأكيد بر توقيفى بودن ترتيب آيات، ۴ بارها بر اجتهادى بودن ترتيب سوره‏ها تأكيد كرده است. ۵

شواهد ديدگاه دوم‏

اين قول به جمهور نسبت داده شده است ؛ ۶ اما ممكن است استناد اين نظر به برخى، ناشى از ذكر روايات جمع قرآن پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سكوت آنها در برابر آن باشد و نه تصريح به اين ديدگاه. مهم‏ترين شواهد اين گروه عبارت اند از:

شاهد نخست : گردآورى قرآن به امر خليفه اوّل‏

كسانى بر اين باورند كه در زمان پيامبر، قرآن در حافظه افراد نگهدارى مى‏شد و چون در دوران ابوبكر و در جنگ يمامه ، جمع فراوانى از حافظان قرآن شهيد شدند، خليفه با هشدارِ عمر ، از ترس ضايع شدن قرآن ، به فكر جمع قرآن افتاد. او زيد بن ثابت را با عده‏اى (سعيد بن عاص، عبد الرحمن بن حارث بن هشام و عبد اللَّه بن زبير) مأمور اين كار كرد و بدين ترتيب ، نسخه‏اى از قرآن را نگاشتند. اين نسخه ، ابتدا نزد ابو بكر و پس از وى نزد عمر وسپس نزد دخترش حفصه نگهدارى مى‏شد. ۷ به گزارش يعقوبى، اين كار را گروهى متشكل از 25 نفر از قريش و پنجاه نفر از انصار به سرپرستى زيد عهده‏دار شدند و ابوبكر به آنها دستور داد قرآن را

1.فصل الخطاب : ص ۴ .

2.الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۲۸ - ۱۲۹ و ۱۲۱.

3.التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۷۳.

4.الانتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۲۹۲-۲۹۹ .

5.الانتصار للقرآن: ج‏۱ص ۲۷۹-۲۸۸ و ۶۰.

6.الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص‏۱۶۴ - ۱۶۵.

7.صحيح البخارى: ج ۶ ص ۹۸ - ۹۹ ؛ فضائل القرآن، نسايى: ص ۷۴ - ۷۵؛ كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۷۱.

صفحه از 30