پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 13

بنويسند و بر سعيد بن عاص كه مردى فصيح بود عرضه كنند. ۱ گفته شده: اين گروه هر روز در مسجد گرد مى‏آمدند و كسانى كه آيه يا سوره‏اى از قرآن نزدشان بود به آنها مراجعه مى‏كردند و آنان با ارائه دو شاهد، مى‏پذيرفتند . ۲ تنها از خزيمه بن ثابت از آن رو كه پيامبر شهادت او را دو شهادت به شمار آورده بود . دو آيه آخر سوره برائت ، بدون ارائه شاهدى ديگر پذيرفته شد . ۳

نقد شاهد نخست‏

برخى نكات تأمل‏برانگيز در مضمون اين نقل‏ها ، سبب ترديد محققان در آن شده است ؛ از جمله :
يك. با وجود فراوانى روايات جمع قرآن بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله، ۴ اختلاف مضمونى ميان برخى از آنها، سبب ترديد در درستى‏شان مى‏شود. ۵ برخى نخستين جمع قرآن را مربوط به زمان ابوبكر و برخى زمان عمر و برخى مربوط به زمان عثمان مى‏دانند. از برخى از اين روايات بر مى‏آيد كه بعضى از آيات قرآن تا زمان عثمان فقط در سينه افراد نگهدارى مى‏شد و تدوين نشده بود. ۶ به نظر مى‏رسد برخى از اين گزارش‏ها كه از زيد يا فرزندش خارجه ، منقول شده است، سعى دارد با بزرگ‏نمايى موضوع و بازگويى دشوارى و پيچيدگى جمع قرآن، براى زيد ، فضيلت‏سازى كند.
همچنين ترس عمر از نابودى قرآن ، آن گونه كه در برخى از اين روايات آمده

1.تاريخ اليعقوبى: ج ۲ ص ۱۳۵ .

2.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۷؛ التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۹۹.

3.صحيح البخارى: ج‏۵ ص‏۲۱۱؛ فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۳؛ عمدة القارى : ج‏۱۸ ص‏۲۸۲.

4.ر.ك : كنز العمّال: ج ۲ ص ۵۷۲ - ۵۹۰ .

5.ر . ك: البيان، [آية اللَّه‏] خويى: ۲۴۷ - ۲۵۲؛ تاريخ القرآن، تئودور نولدكه، ترجمه جرج تامر: ص‏۲۵۲-۲۵۶ .

6.ر.ك : الايضاح: ص‏۲۲۲-۲۲۳؛ البيان: ص‏۲۴۵-۳۵۲ .

صفحه از 30