پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 18

به معناى آشفتگى و بى‏سامانى. سخن آخر اين كه بسيارى از آنچه تحت عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مى‏شود، به رسم الخط و يا قرائت باز مى‏گردد و نه ترتيب سوره‏ها. ۱

شاهد ششم : مصحف امام على عليه السلام‏

طبق روايات شيعه و برخى از اهل سنّت، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست، بلكه گفته مى‏شود بر حسب نزول بوده است. 2 بنا بر اين، تدوين قرآن در حيات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد. 3افزون بر اين، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام نشان مى‏دهد كه امام على عليه السلام تنها جمع‏كننده قرآن از ميان صحابه است :
وأمّا الخامسة والخمسون ، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي : «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن اُمَّتي فَيَقولونَ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لَم يُخَلِّف شَيئاً ، فَبِماذا أوصى‏ عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي أفضَلَ الأَشياءِ بَعدَ اللَّهِ عزّ وجلّ؟! وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ لَئِن لَم تَجمَعهُ بِإِتقانٍ لَم يُجمَع أبَداً » ، فَخَصَّنِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ مِن دونِ الصَّحابَةِ . 4
اما پنجاه و پنجم : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به من فرمود : «به زودى ، گروه‏هايى از امّتم در

1.ر.ك: نصوص فى علوم القرآن: ج ۵ ص ۷۵ و ۸۴ (الفصل الخامس والسادس).

2.المصنف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص ۱۹۷ ؛ بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۹ ؛ تدوين القرآن : ص ۳۴۴ . قرآن ابن مسعود ، با قرآن عثمانى ، در تدوين ، متفاوت بود . با سوره فاتحه آغاز مى‏شد و سپس نساء و پس از آن ، سوره آل عمران بود ؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود . و گفته مى‏شود كه مصحف امام على عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سوره‏ها بوده است : ابتداى آن ، سوره علق ، سپس مدّثّر ، مزّمّل ، مَسَد ، تكوير ، و همين گونه تا پايان سوره‏هاى مكّى و سپس سوره‏هاى مدنى بوده است .

3.شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد : ج‏۱، ص‏۲۷؛ بحار الأنوار: ج‏۴۱ ص‏۱۴۹؛ علوم القرآن حكيم: ص‏۱۱۴-۱۱۵.

4.ر . ك : ص ۲۶۰ ح ۲۲۲ .

صفحه از 30