پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 2

نمونه سوره فيل و قريش نيز در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دو سوره جدا از يكديگر بودند؟ رويه ديگر اين سؤال ، اين است كه آيا اين سوره‏ها به همين شكل، هويت مستقل داشته‏اند؟
2 . آيا ترتيب همه سوره‏ها به همين شكل بوده است؟ به سخن ديگر : با توجه به اين كه مى‏دانيم بسيارى از سوره‏هاى پايانى قرآن كنونى ، پيش از سوره‏هاى آغازين آن نازل شده‏اند، آيا ترتيب نگارش و جاى‏گذارى سوره‏ها ، به فرمان خدا يا پيامبر بوده است يا از سوى كسان ديگرى به اين شكل و نظم در آمده است؟
3 . هر دو پرسش اوّل و دوم ، در باره آيه‏هاى هر سوره نيز وجود دارند ؛ يعنى : آيا آغاز و فرجام هر آيه را فرد خاصّى مشخص كرده است؟ و نيز پس و پيش آيه‏ها چگونه معلوم و نگاشته شده است؟ گفتنى است در سوره‏هاى بزرگ ، اين سؤال به گونه‏اى ديگر نيز مى‏تواند ادامه يابد و آن ، اين كه : آيا ترتيب هر گروه از آياتِ به هم پيوسته نيز به دستور و نصّ خاصى بوده است؟
4 . دليل توحيد مصاحف (يكى كردن قرآن‏ها) در عصر عثمان چه بود ؟ و جمع‏آورى قرآن در عصر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله تا يكى شدن قرآن‏ها چه مراحلى را پيمود ؟
پيش از پرداختن به جواب سؤال‏ها ، به پيشينه اين بحث - كه بيشتر تحت عنوان «جمع قرآن» مطرح مى‏شود - اشاره مى‏كنيم.

پيشينه تاريخى پژوهش‏

اصطلاح «جمع قرآن» در حوزه علوم و تفسير قرآن ، به مفهوم كتابت و گردآورى قرآن كريم است كه در ذيل آن ، از نگارش قرآن و نيز زمان و چگونگى تبديل آن به شكل مصحف كنونى بحث مى‏شود.

صفحه از 30