پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 5

و اثبات عدم هماهنگى قرآن كنونى با قرآن عصر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و در نتيجه ، القاى شبهه تحريف ، پى‏گيرى شده باشد، در حالى كه موضوع جمع قرآن ، مسئله‏اى كاملاً متفاوت با موضوع تحريف قرآن است و ديدگاه‏هاى متفاوت در موضوع جمع قرآن ، با مصونيت كامل قرآن از تحريف ، سازگار است و حتى توقيفى يا اجتهادى بودن چينش قرآن ، نقش مؤثرى در فهم و تفسير قرآن ندارد . از همين روست كه شمارى از مفسّران ، به رغم تأكيد بر مصونيت قرآن از هر گونه تحريف ، در توقيفى بودن ترتيب آيات و سور ، ترديد كرده‏اند. ۱

مسئله اوّل : چگونگى شكل‏گيرى سوره‏ها

در مورد چگونگى تشكيل سوره‏ها و هويّت استقلالى آنها اين نكات ، شايان توجه است :
1 . قرآن از برخى اجزاى خود با واژه «سوره» ياد كرده است كه بى ترديد براى مخاطبان معاصرش معنا و مفهوم روشنى داشته است. روايت صفوان جمّال از امام صادق عليه السلام نيز به روشنى نشان مى‏دهد كه آغاز و پايان هر سوره، از طريق نزول مكرّر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» مشخص شده است. متن حديث به نقل از تفسير العيّاشى چنين است:
وإِنَّما كانَ يُعرَفُ اِنقِضاءُ السُّورَةِ بِنُزُولِ «بِسمِ اللَّهِ»، اِبتِداءً لِلأُخرى .۲
پايان سوره ، با نزول بسم اللَّه اوّل سوره ديگر معلوم مى‏شد .

اين معنا با آنچه از ابن عباس روايت شده ، تقويت مى‏شود. ۳

1.الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۰۸، ۱۲۱، ۱۲۶- ۱۲۹.

2.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۹ .

3.سنن أبي داوود: ج‏۱ ص ۱۸۳؛ السنن الكبرى: ج‏۲ ص ۴۲؛ تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص ۳۴. نيز ، ر.ك: كنز العمّال: ج‏۲ ص ۵۷۵، ج‏۲ ص ۴۷۷.

صفحه از 30