(م 436 ق)، ۱ حاكم جِشَمى (م 494 ق)، ۲ كرمانى (م 500 ق)، ۳طَبْرِسى (م 548 ق)، ۴ ابنشهر آشوب (م قرن6 ق)، ۵ ابنحصار (م 611 ق)، ۶ نيشابورى (م 827 ق)، ۷ ابوشامه مَقدِسى (م 665ق) ۸ و جمع زيادى از معاصران ، ۹ معتقدند كه جمع قرآن با ترتيب كنونى ، در زمان پيامبر خدا و با اشراف ايشان انجام گرفته است. ۱۰
برخى ادّعاى اجماع كرده ، ۱۱مدّعىاند كه روايات صحيح فراوانى دلالت دارند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و صحابه ، قرآن را به ترتيب كنونى تلاوت مىكردند. ۱۲ برخى به ادلّه عقلى نيز استناد كردهاند. ۱۳قاضى ابوبكر (م 403 ق) اين نظر را ترجيح داده ۱۴ و قُرطُبى آن را مقبولتر دانسته است. ۱۵ شواهد اين ديدگاه به شرح زير است :
شواهد نقلى و تاريخى ديدگاه يكم
1. قرآن در زمان پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله تدريس و حفظ و بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله عرضه مىشد ۱۶ و
1.مجمع البيان: ج۱ ص۴۲ - ۴۳.
2.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص۱۶.
3.الإتقان فى علوم القرآن: ج۱، ص۱۶۵.
4.مجمع البيان: ج۱، ص۴۲ - ۴۳.
5.متشابه القرآن: ج۲ ص۷۷.
6.الإتقان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۶۴.
7.غرائب القرآن: ج۱ ص۲۸.
8.المرشد الوجيز: ص۶۷ ح۷۰.
9.ر.ك : كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص۱۶-۱۷.
10.روح المعانى: ج۱ص ۴۷غ۴۶ ؛ متى جمع القرآن: ص۱۶؛ البيان، ص۲۴۰.
11.متى جمع القرآن: ص۱۷.
12.جمع القرآن دراسة تحليليه: ص۲۸.
13.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن) : ص۷۶.
14.ر.ك : فتح البارى: ج۹ ص۳۸.
15.تفسير القرطبى: ج۱ ص۴۳.
16.لباب التأويل: ج۱ ص۹؛ مجمع البيان: ج۱ ص۴۳.