نمونه‌هايى از سنّت پيامبر خدا(ص) - بخش دوم - صفحه 5

4 / 23

در كفن كردن

۸۸.الكافىـ به نقل از زراره و محمّد بن مسلم ـ: به امام باقر عليه‌السلام گفتيم: عمامه براى مرده، جزء كفن است ؟
فرمود: «نه. كفن واجب، سه جامه است و دست كم، جامه‌اى كامل۱ كه همه پيكرش را بپوشاند، و هر چه بيشتر از سه جامه باشد، تا پنج جامه، سنّت (مستحب) است و بيش از پنج جامه، بدعت است و عمامه سنّت است».
و فرمود: «پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله دستور داد كه عمامه برايش ببندند و بر سر پيكر پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله عمامه نهادند» و هنگامى كه ابو عبيده حذّاء در گذشت، ما در مدينه بوديم كه بزرگ راستگو۲ يك دينار برايمان فرستاد و به ما فرمان داد كه براى او حنوط۳ و عمامه بخريم و خريديم.۴

4 / 24

در مردگان

۸۹.دعائم الإسلام: از على عليه‌السلام نقل شده كه اجازه داد جنازه را روى مركب حمل كنند. اين براى وقتى است كه كسى يافت نشود كه آن را حمل كند و يا عذرى هست ؛ امّا سنّت و نيز آنچه به

1.. در فقه شيعه ، كفن ، دست كم، سه جامه است. از اين رو ، اين نسخه صحيح نيست و يا حمل بر تقيّه مى‌شود ، همان گونه كه برخى شارحان و فقيهان گفته‌اند . گفتنى است برخى نسخه‌ها ، عبارت «جامه‌اى كامل» را ندارند كه صحيح مى‌نمايد . م

2.. مقصود، امام صادق عليه‌السلام است و اين تعبير ، احتمال تقيّه‌اى بودن حديث را تقويت مى‌كند . م

3.. حنوط ، مادّه خوش‌بويى است كه به كفن يا اجساد مردگان مى‌زنند .

4.. قُلنا لِأَبي جَعفَرٍ عليه‌السلام : العِمامَةُ لِلمَيِّتِ مِنَ الكَفَنِ ؟ قالَ : لا ، إنَّمَا الكَفَنُ المَفروضُ ثَلاثَةُ أثوابٍ وثَوبٌ تامٌّ لا أقَلَّمِنهُ يُواري جَسَدَهُ كُلَّهُ ، فَما زادَ فَهُوَ سُنَّةٌ إلى أن يَبلُغَ خَمسَةَ أثوابٍ ، فَما زادَ فَهُوَ مُبتَدَعٌ ، وَالعِمامَةُ سُنَّةٌ .
وقالَ : أمَرَ النَّبِيُّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بِالعِمامَةِ ، وعُمِّمَ النَّبِيُّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله ، وبَعَثَ إلَينَا الشَّيخُ الصّادِقُ عليه‌السلامونَحنُ بِالمَدينَةِ لَمّا ماتَ أبو عُبَيدَةَ الحَذّاءُ بِدينارٍ ، وأَمَرَنا أن نَشتَرِيَ لَه حَنوطا وعِمامَةً ، فَفَعَلنا الكافي : ج ۳ ص ۱۴۴ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۲۱ ص ۲۹۲ ح ۸۵۴ .

صفحه از 6