مهدويّت و جهانى شدن - صفحه 3

برداشت‏هاى مختلف و تعاريف متعدّدى از آن ارائه شده است.
انديشمندان در باره چرايى شكل‏گيرى اين پديده اختلاف نظر دارند. برخى از آنها بر اين باورند كه اين پديده بر اثر پيشرفت فن‏آورى ارتباطات، فشردگى مكان و زمان و آگاهى مردم نسبت به امور جهانى به وجود آمده است؛ امّا برخى ديگر بر اين باورند كه جهانى شدن از طرف استعمارگران و سرمايه‏داران تئوريزه شده و آمريكا در رأس آنها قرار دارد.
گروهى از انديشمندان هم بر اين باورند كه جهانى شدن يك پديده گريزناپذير است كه نمى‏تواند يك پروسه يا پروژه تلقى شود؛ هر چند صاحبان قدرت و فن‏آورى از اين پديده بيشتر بهره مى‏برند و تبليغاتى را به نفع خودشان در سطح جهان گسترش مى‏دهند. جهانى شدن پديده‏اى است كه براى مقولات اجتماعى، بويژه دين اسلام و اديان ديگر، چالش‏ها و فرصت‏هايى را پديد آورده است .۱

ديدگاه‏هاى شكلى جهانى شدن‏

به لحاظ شكلى در موضوع جهانى شدن ديدگاه‏هاى مختلفى وجود دارد:

1 . پروژه جهانى شدن‏

برخى از انديشمندان چون جان تاميلنسون، ديويد هلد، ادوارد سعيد و روژه گارودى جهانى شدن را يك پروژه غربى مى‏دانند. طبق اين نگرش جهانى شدن برنامه بخشى از برنامه سرمايه‏دارى غربى است. غربى‏ها درصددند كل جهان را تحت سيطره خود درآورند. جهانى شدن لباس جديدى است كه استعمارگران غربى بر برنامه استعمارى قديمشان پوشانده‏اند.
در رأس اين برنامه آمريكا قرار دارد و جهانى شدن در واقع آمريكايى‏سازى جهان است. آمريكا و استعمار جهانى تلاش مى‏كنند هنجارها و ارزش‏هاى غربى و

1.در باره اين ديدگاه ، ر . ك : اسلام و جهانى شدن ، سيّد محمّد حسينى شيرازى .

صفحه از 16