(انظر) القناعة : باب 3372 .
799
الحِرصُ لا يَزيدُ فِي الرِّزقِ
۳۷۹۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَهُ . ۱
۳۷۹۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الحِرصُ يُنْقِصُ قَدْرَ الرَّجُلِ ، و لا يَزيدُ في رِزْقهِ . ۲
۳۷۹۵.عنه عليه السلام :الحِرصُ لا يَزيدُ في الرِّزقِ ، و لكنْ يُذِلُّ القَدْرَ . ۳
۳۷۹۶.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :لَيستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا ، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً ، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ ، و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ . ۴
800
تَفسيرُ الحِرصِ
۳۷۹۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ و قد سُئلَ عنِ الحِرصِ : ما هُو ؟ ـ: هُو طَلَبُ القَليلِ بإضاعَةِ الكَثيرِ . ۵
799
آزمندى، روزى را زياد نمى كند
۳۷۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن كه حرص نزند روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه حرص زند، به آنچه روزيش نيست نمى رسد .
۳۷۹۴.امام على عليه السلام :آزمندى، منزلت مرد را مى كاهد و روزى او را هم زياد نمى كند .
۳۷۹۵.امام على عليه السلام :آزمندى روزى را زياد نمى كند، بلكه قدر و منزلت را خوار مى سازد .
۳۷۹۶.امام حسين عليه السلام :نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد ؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است .
800
تفسير آزمندى
۳۷۹۷.امام على عليه السلامـ در پاسخ به اين پرسش كه : آزمندى چيست ؟ ـفرمود : به دست آوردن اندك، با از دست دادن بسيار .
1.الأمالي للطوسي: ۵۲۷/۱۱۶۲.
2.غرر الحكم : ۱۵۵۰ .
3.غرر الحكم : ۱۸۷۷ .
4.أعلام الدين : ۴۲۸ ، بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۷/۴۲ و فيه «طلب» بدل «طالب» .
5.بحار الأنوار : ۷۳/۱۶۷/۳۱ .