(انظر) العقل: باب 2741.
باب 2756.
بحار الأنوار : 1 / 96 باب 2.
العلم : باب 2861.
التجربة : باب 504.
العقل : باب 2767.
2751
العُقولُ مَواهِبُ
۱۳۵۲۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العُقولُ مَواهِبُ ، الآدابُ مَكاسِبُ . ۱
۱۳۵۲۵.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّهِ و الأدَبُ كُلفَةٌ ، فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ ، و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً . ۲
(انظر) الأدب : باب 64.
2752
عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ
۱۳۵۲۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَقلُ عَقلانِ : عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ ، و كِلاهُما يُؤَدّي المَنفَعَةَ . ۳
2751
خردها خدادادى هستند
۱۳۵۲۴.امام على عليه السلام :خردها موهبتند، آداب اكتسابى اند.
۱۳۵۲۵.امام رضا عليه السلام :خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود.
2752
خرد طبيعى و خرد تجربى
۱۳۵۲۶.امام على عليه السلام :خرد دو گونه است: خرد طبيعى (ذاتى) و خرد تجربى و هر دوى آنها سود آورند.