خرد - صفحه 46

۱۳۶۴۲.عنه عليه السلام :مِن أوكَدِ أسبابِ العَقلِ رَحمَةُ الجُهّالِ . ۱

۱۳۶۴۳.الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلام :آدابُ العُلَماءِ زِيادَةٌ في العَقلِ ......... و كَفُّ الأذى مِن كَمالِ العَقلِ . ۲

۱۳۶۴۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كَثرَةُ النَّظَرِ في العِلمِ يَفتَحُ العَقلَ . ۳

۱۳۶۴۵.عنه عليه السلام :كَثرَةُ النَّظَرِ في الحِكمَةِ تَلقَحُ العَقلَ . ۴

(انظر) التجارة : باب 434 ، 435.

2768

ما يُكمِلُ العَقلَ

۱۳۶۴۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :قَسَمَ اللّهُ العَقلَ ثَلاثَةَ أجزاءٍ ، فمَن كُنَّ فيهِ كَمُلَ عَقلُهُ ، و مَن لَم يَكُنَّ فَلا عَقلَ لَهُ : حُسنُ المَعرِفَةِ بِاللّهِ ، و حُسنُ الطّاعَةِ للّهِِ ، و حُسنُ الصَّبرِ عَلى أمرِ اللّهِ . ۵

۱۳۶۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :لَم يُعبَدِ اللّهُ عَزَّ و جلَّ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ ، و لا يَكونُ المُؤمِنُ عاقِلاً حَتّى يَجتَمِعَ فيهِ عَشرُ خِصالٍ : الخَيرُ مِنهُ مَأمولٌ ، و الشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ ، يَستَكثِرُ قَليلَ الخَيرِ مِن غَيرِهِ ، و يَستَقِلُّ كَثيرَ الخَيرِ مِن نَفسِهِ ،و لا يَسأمُ مِن طَلَبِ العِـلمِ طولَ عُمرِهِ ، و لا يَتَبَرَّمُ بِطُلاّبِ الحَوائجِ قِبَلَهُ ، الذُّلُّ أحَبُّ إلَيهِ مِنَ العِزِّ ، و الفَقرُ أحَبُّ إلَيهِ مِنَ الغِنى ، نَصيبُهُ مِنَ الدّنيا القُوتُ ، و العاشِرَةُ و ما العاشِرَةُ : لا يَرى أحَدا إلاّ قالَ : هُوَ خَيرٌ مِنّي و أتقى ......... ، فإذا رَأى مَن هُوَ خَيرٌ مِنهُ و أتقى ، تَواضَعَ لَهُ ، لِيَلحَقَ بِهِ ، و إذا لَقِيَ الّذي هُوَ شَرٌّ مِنهُ و أدنى قالَ : عَسى خَيرُ هذا باطِنٌ ، و شَرُّهُ ظاهِرٌ ، و عَسى أن يُختَمَ لَهُ بِخَيرٍ ، فإذا فَعَلَ ذلكَ فقَد عَلا مَجدُهُ و سادَ أهلَ زَمانِهِ . ۶

۱۳۶۴۲.امام على عليه السلام :از محكمترين رشته هاى خرد، ترحّم كردن به مردمان نادان است.

۱۳۶۴۳.امام زين العابدين عليه السلام :همنشينى با دانشمندان موجب فزونى خرد است ......... و آزار نرساندن، از كمال خرد است.

۱۳۶۴۴.امام صادق عليه السلام :بسيار نگريستن (انديشيدن) در دانش، خرد را باز و شكوفا مى كند.

۱۳۶۴۵.امام صادق عليه السلام :بسيار انديشيدن در حكمت، خرد را بارور مى كند.

2768

آنچه خرد را كامل مى كند

۱۳۶۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عقل را به سه جزء تقسيم كرد؛ در هر كس اين سه جزء باشد عقلش كامل است و در هر كس نباشد از عقل بى بهره است: نيكو شناختن خدا، نيكو فرمان بردن از خدا و نيكو صبر كردن بر كار خدا.

۱۳۶۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عزّ و جلّ به چيزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد كه ده خصلت در او فراهم آيد: به خير او اميد رود، شرّش به كسى نرسد، اندك كارِ خوب ديگران را زياد شمارد و خوبيهاى فراوان خود را اندك بيند، تا زنده است از آموختن دانش خسته نشود، از اين كه نيازمندان به سوى او آيند به ستوه نيايد، فرو دستى را از فرادستى و زورمندى دوست تر داشته باشد و تهيدستى را از توانگرى. بهره اش از دنيا، خوراك روزانه باشد و دهمين خصلت كه از همه مهمتر است اين كه: هر كه را ببيند بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر ......... است. پس، هر گاه كسى را بهتر و پرهيزگارتر از خود ببيند در برابرش فروتنى كند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه كسى را بدتر و پست تر از خود ببيند، گويد: اى بسا كه ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا كه عاقبتش به خير بينجامد . هر گاه مؤمن چنين باشد، به اوج بزرگى دست يافته و بر هم روزگاران خويش مهترى يافته است.

1.غرر الحكم : ۹۲۹۵.

2.تحف العقول : ۲۸۳.

3.الدعوات : ۲۲۱/۶۰۳ .

4.تحف العقول : ۳۶۴.

5.تحف العقول : ۵۴.

6.الخصال : ۴۳۳/۱۷.

صفحه از 63