سبک‌شناسي سيوطي در « اللئالي المصنوعه » - صفحه 207

4. سیوطی کتاب الأحکام را پس از نکاح میآورد در حالی که ابن جوزی بعد از هدایا و قبل از أیمان و نذور ذکر میکند. (اختلاف در چینش)
5. سیوطی کتاب أطعمة و أشربة را تلفیق نموده در حالی که ابن جوزی مجزا ذکر میکند.
6. سیوطی احادیث نوم را در کتب مختلف مثل أدب و زهد (أحادیث من نام بعد العصر....، أنیبوا طعامکم.....، نهی رسول الله صلی الله علیه و آله أن تقص...... ) و معاملات (الصحبة تمنع الرزق) پراکنده ساخته است ولی ابن جوزی در کتاب مستقلی میآورد.
7. سیوطی أحادیث الزینة و الطیب را در کتاب اللباس آورده ولی ابن جوزی مستقل ذکر کرده است.
8. سیوطی احادیث معاشرة الناس، البر، هدایا، أیمان و نذور، را در ضمن احادیث کتاب أدب و زهد آورده است ولی ابن جوزی برای هر یک کتاب مستقلی قرار داده است.
9. سیوطی احادیث ادب را با زهد، ذکر را با دعا، مواعظ را با وصایا، مرض را با طب، موت را با قبور آورده ولی ابن جوزی این 5 کتاب را به 10 کتاب تبدیل کرده است و هر کدام را در کتابی مجزا قرار داده.
11. سیوطی احادیث «المستبشع من الموضوع علی الصحابة» را یا ذکر نکرده است و یا در أبواب دیگر پراکنده ساخته است. مثلاً شراب خواری یزید در جوانی، حدیث ابن عباس در تجلیل از عدالت عمر و تعویذات حسنین را نمی‌آورد. همچنین وی حدیث أبو جاد را در کتاب المبتدأ۱ ، حد زدن عمر به فرزندش را در کتاب الأحکام و الحدود ۲، غسل حضرت زهرا علیها السلام را در کتاب الموت و القبور۳ ذکر می‌کند.

1.. اللئالی المصنوعه، ج۱، ص۸۲. نص روایت این گونه است: عن ابن عباس قال إن لكل شيء سببا وليس كل أحد يفطن له ولا سمع به وإن لأبي‌جاد لحديثاً عجيباً أما أبو جاد فأبى آدم الطاعة وجد في أكل الشجرة وأما هوز فهوى من السماء إلى الأرض.

2.اللئالی المصنوعه، ج۲، ص۱۶۵

3.. اللئالی المصنوعه، ج۲، ص۳۵۵ (أخبرنا) عبيد الله بن علي المقري أنبأنا أبو منصور محمد بن أحمد الخياط أنبأنا عبد الملک بن محمد بن بشر حدثنا أبو علي أحمد بن الفضل بن خزيمة حدثنا محمد بن سويد الطحان حدثنا عاصم بن علي أنبأنا إبراهيم بن سعد عن محمد بن إسحاق عن عبيد الله بن أبي رافع عن أبيه عن أمه سلمى قال اشتكت فاطمة حيضتها فقالت لي يوما وخرج علي يا أمتاه اسكبي غسلا فسكبت ثم قامت فاغتسلت كأحسن ما كانت أراها تغتسل ثم قالت هات لي ثيابي الجدد فأتيتها بها فلبستها ثم جاءت إلى البيت الذي كانت فيه فقالت لي قدمي الفراش إلى وسيط بيت ثم اضطجعت ووضعت يدها تحت خدها واستقبلت ثم قالت يا أمتاه إني مقبوضة اليوم وإني قد اغتسلت فلا يكشفني أحد فقبضت مكانها فجاء علي فأخبرته فقال لا والله لا يكشفها أحد فدفنها بغسلها ذلک وقد رواه نوح ين يزيد عن إبراهيم بن سعد بهذا الإسناد ورواه عبد الرزاق عن معمر عن عبد الله بن محمد بن عقيل أن فاطمة اغتسلت هكذا ذكر مرسلا وهذا حديث لا يصح محمد بن إسحاق مجروح وعاصم ليس بشيء ونوح والحكم كلاهما متشيع وابن عقيل ضعيف جدا وحديثه مرسل وكيف يصح الغسل للموت قبل الموت هذا لا يصح إضافته إلى فاطمة وعلي بل ينزهان عن مثل هذا. قلت الحديث أخرجه أحمد في مسنده !؟.

صفحه از 222