سبک‌شناسي سيوطي در « اللئالي المصنوعه » - صفحه 209

عیسی و درست بن زیاد ۱، ایوب بن عقیة ۲، زافر بن سلیمان ۳، لیث بن ابی سلیم ۴، عائذ بن نسیر المکتب ۵، رشدین بن سعد ۶، عبدالعزیز بن ابی داود ۷، حسن بن یحیی الخشنی ۸ و مسلمة بن علی الخشنی ۹.
ب) روایاتی که موضوع بودن آن پذیرفته نشده به قرار زیر است:
1. سیوطی حدیث حجاب‌های هفتاد‌گانه میان خداوند و ملائکه را با طرق متعدد تقویت می‌کند و با وجود آن حکم به وضع را نسبت به آن منتفی می‌داند ۱۰.
2. دو حدیث از انس و ابن عباس درباره کوه‌های مکه: او با ذکر طرق متعدد از منابع تفسیری و حدیثی، عدم وضع این دو حدیث را ترجیح می‌دهد ۱۱.
3. روایت ابو‌هریرة در فضل بیت المعمور: او به استناد کلام عقیلی که روایتی با اسناد صالح در این باب نقل شده این حدیث را غیر موضوع می‌داند ۱۲.
4. روایت عایشه در فضل رسیدن به سن هشتاد سالگی: او به استناد کلام ابن حجر که برای روایت طرق متعددی از انس و غیر او که با ملاحظه مجموع آنها موضوع دانستن متن را متعذر می‌خواند، اتهام وضع از این حدیث را برمی‌دارد ۱۳.
5. حدیث انس در کراهت هم‌نشینی علماء با سلاطین: او با سه بیان به تقویت حدیث می‌پردازد. حدیث را از مسند حسن بن سفیان و دیلمی با طریق قابل اعتماد می‌آورد. طرق دیگر حدیث که به علی علیه السلام مرفوعاً و جعفر بن محمد موقوفاً توسط عسکری و ابونعیم آمده را نقل می‌کند. و در نهایت شاهدی از حدیث عمر بن الخطاب بر آن می‌آورد. سیوطی در نتیجه گیری به مقتضای علوم حدیث، این حدیث را حسن می‌خواند ۱۴.
6. سیوطی روایت مجوسی خواندن قائلین به «لاقدر» را با روایاتی از علاء الدین صلاحی تقویت میکند و در تأیید کلام او که انتساب وضع و نکارت به آن را جایز نمی‌داند، روایاتی ذکر می‌کند ۱۵.
7. او در ذیل حدیثی که اوس بن اوس بصری در جایگاه بهشتی عثمان نقل می‌کند
8. اولین مسلمان و اولین وارد شونده بر حوض کوثر که در حدیث سلمان، علی علیه السلام معرفی شده است: سیوطی ضمن ایراد طرق متعدد این روایت از خطیب بغدادی، حاکم نیشابوری و حارث بن ابی اسامه می‌پردازد. ضمن آنکه آوردن این حدیث توسط مصنف در کتاب العلل را نشانه تناقض او در موضوع و معلول دانستن این حدیث می‌داند ۱۶.
9. سیوطی در ذیل روایتی که سهل بن سعد از گفتگوی جبرئیل با پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد فضیلت نماز شب و استغناء از مردم نقل می‌کند، طرقی از حاکم وابن حجر می‌آورد و در مقام قضاوت بین

1.همان، ص۳۰۰

2.ج۱، ص۷۵

3.ج۱، ص۴۰۹

4.ج۲، ص۲۷

5.ج۱، ص۹۳ و ج۲، ص۱۲۸

6.ج۲، ص۱۰۸

7.ج۱، ص۴۷ و ۱۱۳

8.ج۲، ص۱۰۴ و ۱۰۵

9.ج۱، ص۲۶۰

10.ج۲، ص۱۳۸

11.همان، ص۲۴

12.همان، ص۲۸

13.همان، ص۸۴

14.همان، ص۱۲۸

15.همان، صص ۲۰۱ _ ۲۰۲

16.همان، صص ۲۳۹ _ ۲۳۷

صفحه از 222