سبک‌شناسي سيوطي در « اللئالي المصنوعه » - صفحه 211

نقل متون موضوعة مورد تأیید شیعه:
سیوطی برخی احادیث موضوعه‌ای را ذکر میکند که از نظر شیعه نیز مسلماً وضع شده‌اند.
او حدیثی که روافض را ملعون میداند ذکر میکند اما از اظهار نظر شخصی خودداری می-کند و فقط می‌گوید: والله أعلم!!! ۱
نکته: این نسبت که در دوره‌های مختلف به شیعیان داده میشود نه تنها منزلت شیعیان را پایین نمی‌آورد بلکه بنا به فرمایش أئمه علیهم السلام زینتی است که خداوند به ایشان عنایت فرموده و کاخهای یاقوت و زبرجد برایشان فراهم ساخته است ۲.
او همچنین احادیث موضوع در رابطه با عاشوراء از جمله فضائلی مثل اکتحال، اطعام، صوم و روز قیامت بودن عاشوراء را موضوع میداند و اعتراف میکند که اینها بدعتی است که قاتلان امام حسین علیه السلام اختراع و جعل کرده‌اند ۳.
در نقطه مقابل از برخی احادیث دفاع می‌کند.

1. حدثی سدوا الابواب

او در مقابل نظر ابن جوزی که همه طرق حدیث «سدوا الابواب» را باطل و از موضوعات رافضیان میداند، ابتدا به کلام ابن حجر استناد می‌کند که او تنها دلیل موضوع دانستن این روایت را مخالفت با حدیثی در صحیحین می‌شمرد. ابن حجر این‌گونه تعامل با روایات را مقابله با احادیث صحیح به مجرد توهم در صورت عدم امکان جمع می‌خواند. وی یافتن وجه جمع توسط دیگران را احتمالی مطابق انصاف می‌خواند و مراعات تقوی در این قبیل احادیث را به توقف می‌داند. در هر حال این حدیث بر اساس نظر ابن حجر از جمله احادیث مشهوری است که طرق متعدد دارد که هر کدام از آنها از رتبه حسن کمتر نیستند و مجموع آنها قطع به صحت مفاد حدیث را بر مبنای بسیاری از اهالی این فن نتیجه می‌دهد ۴.
سیوطی پس از این بیان می‌گوید:
فهذه الطرق المتظافرة بروايات الثقات تدل على أن الحديث صحيح دلالة قوية وهذه غاية نظر المحدث وأما كون المتن معارضا للمتن الثابت في الصحيحين من حديث أبي سعيد الخدري فليس كذلک ولا معارضة بينهما بل حديث سدوا الأبواب غير حديث سدوا الخوخ لأن بيت علي كان داخل المسجد مجاورا بيوت النبي... فكيف يدعي الوضع على الأحاديث الصحيحة بمجرد هذا التوهم ولو فتح هذا الباب لرد الأحاديث لأدى في كثير من الأحاديث الصحيحة البطلان ولكن يأبى الله ذلک والمؤمنون ۵.

1.همان، ص۲۴۰

2.ر.ک: اختصاص، ص۱۰۴؛ نوادر المعجزات، ص۷۷

3.سیوطی، پیشین، ج۲، ص۲۰۴

4.سیوطی، پیشین، ج۱، صص ۳۱۹ _ ۳۱۸

5.همان، ص۳۲۰

صفحه از 222