تاريخ : یکشنبه 1391/7/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10061
گفت‌وگوی ملائکه با حضرت فاطمه(س) در شماره هفتم حدیث پژوهی

گفت‌وگوی ملائکه با حضرت فاطمه(س) در شماره هفتم حدیث پژوهی

در روایات بسیاری ائمه اطهار (علیهم السلام) «محدث» معرفی شده‌اند؛ این وصف منحصر به ایشان نیست، بلکه در روایاتی حضرت فاطمه زهرا(س) نیز دارای این فضیلت شناخته شده‌اند؛ مجموعه این گفت‌وگوها در مصحف فاطمه سلام الله علیها گرد آمده و در اختیار ائمه علیهم السلام بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، هفتمین شماره دوفصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «حدیث‌پژوهی» به مدیر مسئولی محسن قاسم‌پور و سردبیری سیدرضا مؤدب، از سوی دانشگاه کاشان منتشر شد.
بنابراین گزارش، «گفت‌وگوی ملائکه با حضرت فاطمه(س)» به قلم محمدکاظم از جمله مقالاتی است که در این شماره به بررسی مقام تحدیث حضرت زهرا(س) می پردازد.
در بخشی از این مقاله آمده: در روایات بسیاری ائمه اطهار(علیهم السلام) «محدث» معرفی شده‌اند؛ این وصف منحصر به ایشان نیست، بلکه در روایاتی حضرت فاطمه زهرا(س) نیز دارای این فضیلت شناخته شده‌اند؛ مجموعه این گفت‌وگوها در مصحف فاطمه(س) گرد آمده و در اختیار ائمه(ع) بوده است.
همچنین، «روش‌های حل تعارضات بدوی اخبار در مصابیح الانوار» به قلم عبدالهادی فقهی‌زاده و زهرا عماری الله‌‌یاری، «تأملی در باب عنوان درایة‌الحدیث» نوشته سیدکاظم طباطبایی و علیه رضاداد و «بررسی معیارهای نقد متن روایات از نظر البانی» نوشته سیفعلی زاهدی و مریم سادات مؤدب دیگر مقالات درج شده در شماره هفتم حدیث پژوهی است.
علاوه بر این، «حجیت سنت از دیدگاه محمود ابوریه» نوشته محمدابراهیم روشن‌ضمیر و مهدی عبادی، «عبیدالله بن ابی رافع و کتاب السنن و الاحکام و القضایا» به قلم محمدکاظم رحمتی و «بررسی پدیده «زیاده و نقیصه» در روایات» اثر سیدعلی دلبری و رضا حق‌پناه، از دیگر عناوین مقالات این دوفصلنامه محسوب می شود.
«بررسی تحلیلی حدیث سلمان منا اهل البیت(ع)» به قلم حمیدرضا بصیری و سیدروح‌الله شفیعی از دیگر عناوین مقالات این نشریه است.
در بخشی از این نوشتار آمده است: با این همه، می‌توان مجموعه احادیثی را که این تعبیر در آن ها به کار رفته از نظر سندی، صحیح و از نظر دلالتی، محکم به شمار آورد.
این نوشتار نشان می‌دهد که رویکرد پیشوایان شیعه به امکان پیوستن مومنان به اهل بیت(ع)، اثباتی و ملاک‌محور است. همچنین، کانون ملاک‌های مورد نظر پیشوایان شیعه و مهم‌ترین عنصر قرارگیری سلمان در دایره اهل بیت(ع)، دانش ویژه اوست؛ دانشی که قدر متیقن آن، آگاهی از ادیان گذشته است.
«شهید ثانی، رجالی بزرگ شیعه» به قلم فتحیه فتاحی‌زاده دیگر مقاله درج شده در هفتمین شماره دوفصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «حدیث‌پژوهی» است که در بخشی از آن آمده شهید ثانی از پژوهشگران برجسته اخبار و در دو عرصه رجال و حدیث صاحب نظر بوده است. در بررسی حال راویان، استقلال رأی عالمانه شهید ثانی مشهود است. وی از ناقدان برجسته رجال است که با احتیاط و دقت نظر، روایات و راویان را مورد بررسی قرار داده است.
وی گاه جنبه‌های جرح و ضعف راویان را بر تعدیل و تقویت آنان مقدم دانسته است. سندمحوری، سخت‌گیری در توثیق راویان و کم‌توجهی به قرائن صحت حدیث، نمونه‌هایی از این مواضع سخت‌گیرانه است.
شایان ذکر است، دوفصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «حدیث‌پژوهی» به صاحب امتیازی دانشگاه کاشان منتشر می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :