گفتارى درباره آيت ‏اللّه‏ بهبهانى و كتاب مصباح الهدايه - صفحه 117

گفتارى درباره آيت‏اللّه‏ بهبهانى و كتاب مصباح الهدايه ۱

ماندنى مواساتيان‏ ۲

چكيده: بهبهان از شهرهاى جنوبى ايران، شاهد عالمان و انديشمندان بزرگى همچون سيّد على بهبهانى بوده است. سيد على بهبهانى تحصيلات خود را در حوزه‏هاى نجف اشرف تكميل كرد و از محضر اساتيدى چون ميرزا حسين نائينى، ضياءالدين عراقى، سيد ابوالحسن اصفهانى و ميرزا آقا اصطهباناتى بهره گرفت و خود شاگردان بسيارى پرورش داد. در اين گفتار، به خدمات اجتماعى و فرهنگى، تدريس و تعليم، و تأليفات وى اشاره شده و كتاب مصباح الهدايه به تفصيل، معرّفى شده است. اين كتاب در 40 باب تنظيم شده و در هر باب يكى از آيات قرآن در موضوع امامت، محور بحث قرار گرفته و در ذيل آن با استناد به روايات شيعه و سنّى، اقوال مفسّران نقد و بررسى شده است. در اين اثر از منابع معتبر، از جمله غاية المرام فراوان استفاده شده است. 15 ويژگى كتاب در اين مقاله بيان مى‏شود.

كليد واژه‏ها: بهبهانى، سيدعلى ـ سرگذشتنامه / عالمان شيعه ـ سرگذشت‏نامه / مصباح الهدايه [كتاب] ـ معرّفى / بهبهانى، سيدعلى، تأليفات / امامت / امامت در قرآن.

1.ترجمه انگليسى اين گفتار در مقدّمه ترجمه انگليسى مصباح الهدايه (چاپ تهران، مؤسّسه انتشارات نبأ) منتشر شده است و اكنون متن اصلى مقاله به زبان فارسى، براى نخستين بار، نشر مى‏يابد. (ويراستار)

2.استاديار دانشكده الهيّات دانشگاه شهيد چمران، اهواز.

صفحه از 126