9
سفينه 15

سفينه 15
8

عسكرى عليه ‏السلام به اسحاق‏بن اسماعيل نيشابورى، و سرانجام: توقيعات بيدار كننده حضرت ولى عصر ارواحنا فداه.
اين گونه متون، در برنامه‏هاى درسى حوزوى و دانشگاهى ما، چه جايگاهى دارند؟ چند درصد از پايان‏نامه‏هاى دانشگاهى ما، در گرايشهاى مختلف علوم انسانى، حول محور اين متون، تدوين شده است؟ در حالى كه مى‏دانيم پاسخ به نخستين پرسش مهم اين گفتار ـ كه امامت، «چه نيست» ـ تنها با توجّه به شاخصها و معيارهايى از اين دست، عملى مى‏شود؛ چرا كه ـ چنان كه بارها گفته‏ايم ـ سخنان امامان معصوم عليهم ‏السلام عقل سليم را شكوفا مى‏كند و در مواجهه با دليل‏نماهاى برخاسته از سفسطه‏هاى گوناگون، به عقل خداداد نيرو مى‏بخشد. جامعيّت و مانعيّت در هر گونه تعريف از امامت، در گرو اين دو گام اساسى است.
شناخت وضع موجود ما در اين وادى، زمينه‏اى براى بازنگرى در آن فراهم مى‏آورد و اين شناخت و بازنگرى، عزم ملّى جدّى مى‏طلبد كه هماهنگى و همكارى خالصانه مراكز و مؤسّسات پژوهشى و آموزشى حوزوى و دانشگاهى در آن، نقش اساسى دارد. طبعا عواملى همچون برنامه‏ريزى، آينده‏نگرى، نگرش دراز مدّت و تدريجى، ژرف‏بينى، كيفيّت محورى و گريز از تمركز بركمّيّت، بهره‏گيرى از تمام توانها و استعدادها و ... در اين مسير، ضرورت دارد.
فصلنامه سفينه همچنان آمادگى آن را دارد كه با اندك توان و سرمايه خود، عضوى كوچك از اين كاروان بزرگ باشد؛ كاروانى كه با زاد و توشه اميد، اميد به فردايى بهتر، در مسير تقرّب به آستان قدس ولى اللّه‏ المنتظر ـ عجّل اللّه‏ تعالى فرجه الشريف ـ هر روز گامهايى استوارتر از پيش بر دارد.
و ما النصر إلّا من عنداللّه‏ العزيز الحكيم.

  • نام منبع :
    سفينه 15
    تاريخ انتشار :
    1386
    سردبیر :
    پهلوان، منصور
    صاحب امتیاز :
    مؤسسه فرهنگي نبأ مبين
    تلفن :
    7832000
    دورنگار :
    7832001
    پست الکترونیک :
    safineh@nabacultural.org
    امتیاز :
    علمی ترویجی
    مدیر مسئول :
    شهري، محمّد حسين
    آدرس اینترنتی :
    http://fa.safinahmagazine.ir
تعداد بازدید : 11513
صفحه از 194
پرینت  ارسال به