گزارشى از جلسات نقد و بررسى كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» بخش دوم كتاب‏ - صفحه 142

اشاره‏

در شماره 18 سفينه و پس از آن، گزارشى از نقد و بررسى دانشور فاضل، جناب حجّت‏الاسلام حسن طارمى راد، بر كتاب مكتب در فرآيند تكامل، نوشته استاد دكتر سيّد حسين مدرّسى طباطبايى (چاپ اوّل، تهران: كوير، 1386) ارائه شد. اينك در اين گفتار، گزارشى از بررسى بخش دوم كتاب (ص 56 به بعد) عرضه مى‏شود.
بار ديگر، از خوانندگان ژرف‏نگر مى‏خواهيم كه با دقّت، در اين سطور بنگرند و ما را از ديدگاههاى پژوهشى خود بى‏بهره نگذارند.

بررسى بخش دوم‏

معنا و مفهوم غلو

در فصل دوم مؤلّف به نحوه پيدايش جريان غلو و تفويض در شيعه پرداخته است. ابتداى بخش دوم در صفحه 58 با اين جملات آغاز مى‏گردد: «در آيات بسيار ديگرى تأكيد شده است كه پيامبران مردمانى عادى بودند و مانند همه مردم زندگى كرده و درگذشتند.» و در باره پيامبر اسلام قرآن تأكيد مى‏كند كه «او يك انسان عادى است.... عليرغم... چنين اين تأكيدات فكر اينكه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله موجودى فوق بشرى است بلافاصله پس از درگذشت آن حضرت آغاز شد.» وى سپس با ذكر تاريخى از جريان غلو نتيجه‏گيرى مى‏كند كه بسيارى از معجزات و خوارق عادات و مقاماتى كه براى ائمه صلّى اللَّه عليه و آله نقل شده است از ساخته‏هاى غلات مى‏باشد. سؤالى كه نويسنده به آن پاسخى نداده است اين است كه ملاك فوق بشرى بودن و غير عادى بودن چيست؟ آيا هر امر غير عادى و غير معمولى براى نوع افراد بشر، فوق بشرى و غلو محسوب مى‏گردد؟ مثلاً اگر انسانى داراى علم و معلومات فراوانى باشد و يا حافظه استثنايى داشته باشد و يا مثلاً از لحاظ نيروى جسمانى قدرت فوق‏العاده‏اى داشته

صفحه از 146