15
سفينه 26

سفينه 26
14

نكته مهمّ‏

نكته بسيار مهمّى كه توجّه خوانندگان را به آن جلب مى‏نماييم، اين است كه اين نظر كه در مسائل مختلف، همه عقايد شيعه يا بيشتر و يا حتّى بعض آن، همگام با جريان حوادث به وجود آمده و يا ماهيّتاً به تدريج و تحت تأثير اوضاع و احوال متكامل گرديده، صحيح نيست؛ چون اين عقايد در اساس دعوت اسلام ريشه دارد و مستند به كتاب و سنّت است و از اوّل، شيعه به آن معتقد بوده است؛ كه برحسب مآخذ معتبر، از مثل ابان‏بن تغلب - كه از علماى بزرگ مقبول سنّى و شيعه و از اصحاب برجسته مى‏باشد - از حقيقت و معنى تشيّع و شيعه سئوال شد. جواب داد:
«شيعه كسى است كه اگر تمام صحابه در مسئله‏اى به يك قول متّفق باشند و على عليه السلام مخالف قول آنها باشد، به قول على عليه السلام عمل كرده آن را صحيح و معتبر مى‏شناسد. و همچنين اگر همه امّت به قولى اتّفاق نمايند و امام جعفر عليه السلام قولش مخالف آنها باشد، اخذ به قول امام صادق مى‏نمايند.»
اين بيان كه حجّت فقط قول معصوم است و ملاك حجّيّت اجماع هم - اگر محقّق باشد - قول امام است و بس، مفهوم تشيّع است. و اين اساس مذهب شيعه و مبناى قول شيعه به چگونگى حجّيّت اجماع است. كسى چيزى بر آن نيفزوده است و مستند آن هم، اخبار متواتره‏اى است كه در قديمى‏ترين جوامع حديث اهل سنّت، روايت شده و ثابت است.
13. فصلنامه سفينه، در راستاى پژوهش‏هاى منصفانه و بيطرفانه در باب شئون مختلف مطالعات قرآن و حديث، در اين شماره به «نصوص امامت» مى‏پردازد. ناگفته پيداست كه در حجم محدود يك شماره، به تمام ابعاد گسترده اين موضوع نمى‏توان پرداخت؛ ولى اميدواريم كه پرداختن به چند عنوان فرعى از آن، فتح بابى براى مطالعات بيشتر باشد. در اين مسير، به دعاى خير حضرت بقية اللَّه - أرواحنا فداه - چشم داريم كه در فراز و نشيب‏هاى پيش‏رو، دستمان را بگيرد و در هجوم انديشه‏هاى مختلف، پناهگاه و ياورمان باشد.

  • نام منبع :
    سفينه 26
    تاريخ انتشار :
    1389
    سردبیر :
    پهلوان، منصور
    صاحب امتیاز :
    مؤسسه فرهنگي نبأ مبين
    تلفن :
    7832000
    دورنگار :
    7832001
    پست الکترونیک :
    safineh@nabacultural.org
    امتیاز :
    علمی ترویجی
    مدیر مسئول :
    شهري، محمّد حسين
    آدرس اینترنتی :
    http://fa.safinahmagazine.ir
تعداد بازدید : 16007
صفحه از 203
پرینت  ارسال به