نگاهى به تفسير منهج ‏الصادقين‏ - صفحه 42

كاشانى است. حوزه درس شاه مرتضى همانند تهجّد و تقوا و كتابخانه بزرگ او در اين شهر، شهرت فراوان داشته است.

فرزندان وى‏

كمبود اطلاعات و داده‏هاى تاريخى از اين چهره درخشان در اين قسمت نيز غبارى از تاريكى بر چهره او افكنده است. در تاريخ، آنچه از فرزندان او سراغ داريم يك پسر و يك دختر مى‏باشد.
پسر او «على‏رضا كاشانى» داراى كتابى است به نام «وسيلة النجاة» كه نسخه‏اى از آن را مرحوم آقابزرگ طهرانى در مكتبه اميرالمومنين عليه السلام در نجف ديده است. اين كتاب در باب شرح چهل حديث به زبان فارسى است كه حديث چهلم آن در باب جزيره خضراء است. وى در اين كتاب خود را به «على‏بن فتح اللَّه» و مشهور به «رضا» توصيف نموده است. ۱
امّا از آنچه مرحوم ملاحبيب اللَّه شريف در كتاب ارزنده لباب الالقاب مى‏گويد، مى‏توان دريافت كه او داراى دامادى صاحب فضل و متبحّر در علم تفسير و از نزديكان به قلم ملا فتح اللَّه بوده است. وى مى‏نويسد:
چنين گفته شده است كه تفسير فارسى منهج الصادقين در هنگام فوت ملا ناقص بوده و بعد از رحلت وى توسط دامادش به اتمام رسيده است. ۲
هر چند اصل ادّعاى ناتمام بودن تفسير و اتمام آن توسّط داماد وى صحيح نيست و در جاى ديگر اين گفتار به آن پرداخته ايم، امّا مشخص مى‏شود كه داماد او داراى تبحّرى در اين علم بوده كه بتوان در باب او چنين نسبتى داد. البتّه از نام و شهرت يا آثار احتمالى او چيزى در دست نداريم.

تأليفات‏

حوزه تأليفات اين نويسنده كوشا را مى‏توانيم به سه گروه مختلف تقسيم كنيم:

1.۱: ج ۵، ص ۴۰۰

2.۱۴: ص ۸۳-۸۲

صفحه از 51