زيارات و...
2. معارضه با جريانهاى فكرى آن زمان براى رفع شبهات عام و خاص (سنّى و شيعه).
دو روش فوق را در نصوص باقىمانده از امام هادى عليه السلام در موضوعات مختلف مىبينيم كه فعلاً به آن نمىپردازيم. در اين گفتار، ابتدا نگاهى كلّى به درونمايه زيارت جامعه مىافكنيم و سپس تقسيمى موضوعى از آن ارائه مىكنيم كه در نوع خود، بديع و ابتكارى است و مىتواند دست مايه پژوهشهاى موضوعى براساس جامعه كبيره باشد. بديهى است كه به دليل ابتكارى بودن، جاى بحث و بررسى در مورد آن باز است. طرح آن در اين گفتار، به همين منظور صورت مىگيرد كه با پيشنهادها و اصلاح و تكميلها، پختهتر شود و نمايه موضوعى دقيقترى از اين سند ارزشمند امامشناسى تهيه گردد.
3. نگاه كلّى به درونمايه زيارت جامعه كبيره
با كمى توجّه در زيارت جامعه كبيره مىتوانيم درونمايه زيارت را به پنج بخش تقسيم كنيم:
1- سلام، 2- شهادت، 3- ابراز علايق، 4- دليل عرض ارادت، 5- دعا و توسّل.
3-1) سلام
بخش اوّل آنكه مشتمل بر پنج سلام است و بعد از هر سلام شايد بيش از 20 تا 30 ويژگى را نام مىبريم كه حقيقت امامت است. در اين سلامها بيان مىشود كه امام در شيعه چه جايگاهى دارد.
3-2) شهادت
يك بخش زيارت، متضمن شهادت به وحدانيت حق و گواهى به رسالت حضرت ختمى مرتبت و اقرار به امامت و پيشوايى دودمان ولايت است كه در قالب حدود 35 عبارت، برخى از كمالاتى كه حق متعال به آنان ارزانى داشته بيان شده است.