تاريخ : چهارشنبه 1391/8/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10260
در فضایل امام علی علیه السلام میتوان تمام صفات انسانی را فهرست کرد و عالی ترین آنان را به امام علی علیه السلام منصوب داشت.

در فضایل امام علی علیه السلام میتوان تمام صفات انسانی را فهرست کرد و عالی ترین آنان را به امام علی علیه السلام منصوب داشت.

در غدیر پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) را جانشین خود قرار دادند و در آیه مباهله خداوند امام علی(ع) را جانشین خود معرفی می کند، و تفسیر مفسران شیعه و اهل سنت ذیل این ایه فقط 5 نفر را معرفی کرده اند، پیامبر (ص)، حضرت فاطمه دو فرزندشان و حضرت علی(ع) أبناءنا می شوند امام حسن و امام حسین علیهما السلام و نساءنا می شود حضرت فاطمه و انفسنا یعنی خود ما پیامبر و امام علی علیه السلام.

حجت الاسلام و المسلمین «مسعودی خمینی» سخنان خود را با این متن ادبی شروع کردو گفت: «از خورشید پرسیدند، مهربان تر از خود را دیده ای، علی(ع) را نشان داد هنگام تقسیم خرماها و سکه هایش، از عقل پرسیدند سایه گستر تر از خود را دیده ای دست علی را نشان داد بر سر پسرک یتیم و از باد پرسیدند تو سریعتر از خود دیده ای علی(ع) را نشان داد، سوار بر اسبی در میدان جنگی در تعقیب دشمن گریزانی و از درختان پر میوه پرسیدند، پر ثمرتر از خود دیده اید علی را در مجلس درس نشان دادند و از اسمان پر ستاره شب پرسیدند پرستاره تر از خود که را دیده اید علی را در حال عبادت شب نشان دادند و اشکهای الماس گونه بر چشمش و از پیامبر خواستند خودی نشان دهد علی را نشان داد».
رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) در ادامه افزود: امام علی علیه السلام نفس النبی است به تصریح ایه ۶۱ سوره ال عمران که می فرماید: ﴿فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ﴾.
پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت‏خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
حجت الاسلام مسعودی خمینی در خصوص کرامات امام اول شیعیان تصریح کرد: در فضایل امام علی علیه السلام میتوان تمام صفات انسانی را فهرست کرد و عالی ترین آنان را به امام علی علیه السلام منصوب داشت.
وی در خصوص واقعه عظیم «غدیر» خاطر نشان کرد: در غدیر پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) را جانشین خود قرار دادند و در آیه مباهله خداوند امام علی(ع) را جانشین خود معرفی می کند، و تفسیر مفسران شیعه و اهل سنت ذیل این ایه فقط ۵ نفر را معرفی کرده اند، پیامبر (ص)، حضرت فاطمه دو فرزندشان و حضرت علی(ع) أبناءنا می شوند امام حسن و امام حسین علیهما السلام و نساءنا می شود حضرت فاطمه و انفسنا یعنی خود ما پیامبر و امام علی علیه السلام.
استاد حوزه علمیه به دلایل جایگاه امام علی(ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: روایتی است که توضیح میدهد چرا حضرت به این مرتبه رسید شخصی به نزد امام صادق (ص) میرسد و از جانب عبدالله ابن ابی یعفور به امام سلام می رساند، که شخص قابل نفوذی است. امام می فرماید علیک و علیه السلام بعد امام می فرماید به او بگو میدانی امام علی(ع) به چه خاطر به آن درجه ای که نزد پیامبر داشت رسید؟ دو کار کرد، بصدق الحديث و اداء الامانه راست گفت و عمل کرد. اداء امانت در دین یعنی انجام دادن هر کار درستی، هر کسی به هر چیزی که واجب باشد مشغول باشد ادای امانت می کند، هر کسی هر مسئولیتی دارد خوب آنرا ادا کند دارد ادای امانت می کند.
گفتنی است، مراسم تواصی به حق هر هفته روزهای چهارشنبه، با حضور دست اندر کاران دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه قران و حدیث و به همت معاونت فرهنگی و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :