تاريخ : پنج شنبه 1391/9/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10359
اهمیت گریه بر سید الشهدا علیه السلام در کلام آیت الله بهجت(ره)

اهمیت گریه بر سید الشهدا علیه السلام در کلام آیت الله بهجت(ره)

پژوهشگر علوم حدیث گفت: گریه بر سیدالشهداء علیه السلام یک عمل قلبی است زیرا از قلب انسان برمی آید و امری قلبی است و از نماز شب ثواب بیشتری دارد لذا می بینیم که دلیل قبولی نماز شب گریه در نماز وتر است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، مراسم «تواصی به حق» اول آذرماه مصادف با ششم محرم الحرام ۱۴۳۴ در نمازخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.
در این مراسم،حجت الاسلام و المسلمین باقریانبا بیان دو نکته از توصیه های آیت الله العظمی بهجت تصریح کرد:

توصیه ای که آیت الله العظمی بهجت درباره اهمیت عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام فرموده اند در صبحت های ایشان هست که در زمان رضاخان که عزاداری منع شده بود، یکی از نزدیکان آقا شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم به مرحوم شیخ عرض کرد که حالا که رضا خان عزاداری را منع کرده یک امر مستحبی را منع کرده، از سخنان این شخص بر می آمد که گویا می خواهد عزاداری را امری کم ارزش جلوه دهد، شیخ فرمود بلی مستحب است ولی مستحبی که در آن هزار واجب است.
وی در ادامه افزود: در توضیح این مسئله آیت الله العظمی بهجت فرمودند: «روضه خوانی یک امر مستحب است اما مقدمه روضه خوانی احکام واجب مردم معارف نورانی اهلبیت علیهم السلام به مردم گفته می شود و بر سیدالشهداء گریه می شود».
این ذاکر اهلبیت ادامه داد: در بخش دیگری نقل شده است که با یکی دیگر از علما بنام سید محمد باقر شَفتی که ایشان از علمای قریه ای در گیلان است، در مسجدی در اصفهان نماز می خواندند بعد از اقامه نماز شب دو نفر عادل را بر مناره مسجد می فرستاد تا طلوع فجر را خبر بدهند تا سریع در اول طلوع فجر نماز به جماعت خوانده شود.
حجت الاسلام و المسلمین باقریان اظهار کرد: ایشان به نماز شب خیلی اهمیت می داد و به این صورت مردم را وادار می کرد کسی که میخواست نماز جماعت ایشان برسد بایستی نماز شب را در مسجد می خواند. وقتی به ایشان عرض کردند که اگر نماز صبح را کمی دیرتر بخوانید افراد بیشتری می آیند و نماز جماعت فضیلت بیشتری پیدا می کند. ایشان فرمودند من وقتی در احکام اهلبیت علیهم السلام مطالعه می کنم هیچ مستحبی را بالاتر از نماز شب نمی دانم.
وی در ادامه بیان داشت: آیت الله بهجت در توضیح این کلام مرحوم سید محمد باقر شفتی :«بالاترین مستحب نماز شب است» می فرماید بنده خیال می کنم افضل از نماز شب، گریه بر سیدالشهداء است، زیرا که نماز شب یک عمل مستحبی صرفا قلبی نیست بلکه به تعبیر ایشان کالقلبی است. ولی گریه بر سیدالشهداء علیه السلام یک عمل قلبی است زیرا از قلب انسان برمی آید و امری قلبی است و از نماز شب ثواب بیشتری دارد لذا می بینیم که دلیل قبولی نماز شب، گریه در نماز وتر است. یعنی اگر عمل قلبی گریه را انجام بدهی نماز شب پذیرفته است.
این اهمیت نسبت به گریه و اقامه عزا بر سیدالشهداء برگرفته از کلام و سیره اهل بیت است مثلا امام رضا علیه السلام به یکی از اصحابشان ریان بن شبیب می فرماید:

يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُون‏.

لذا زینب به زبان حال فرمود:
خودم دیدم ز بالای بلندی
که محبوب خدا را سر بریدند
خودم دیدم که مرغان حرم را
جدا از آشیانه پر بریدند

گفتنی است، مراسم تواصی به حق با حضور پژوهشگران و کارمندان مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، اول آذرماه مصادف با ششم محرم الحرام ۱۴۳۴ در نمازخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :