اذان - صفحه 153

۱۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :روز قيامت ، مؤذّنان ، سوار بر شترى از شترهاى بهشت محشور مى شوند ؛ جلودارشان بلال است و صداهايشان به اذان بلند است و همگان به آنان مى نگرند .
پس گفته مى شود : اينان كيستند؟
جواب داده مى شود : مؤذّنان امّت محمّد.
[آن روز ،] مردم در بيم به سر مى برند ؛ امّا آنان بيمى ندارند ، و مردم ، اندوهناك اند ؛ ولى آنان اندوهى ندارند .

۱۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در روز قيامت ، پيامبران ، سوار بر چارپايان ، محشور مى شوند تا از قبرهايشان به محشر بيايند . صالح عليه السلام بر ناقه اش برانگيخته مى شود ، فرزندانم (حسن و حسين) بر شتر من ، عَضبا، برانگيخته مى شوند و من ، سوار بر بُراق برانگيخته مى شوم كه گامَش تا دورترين نقطه نگاهش است . و بلال ، سوار بر شترى از شترهاى بهشت برانگيخته مى شود و بانگ ناب اذان را سر مى دهد و از روى راستى و درستى ، شهادت مى دهد و چون بگويد : «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه » ، همه اهل ايمان ، از اوّلين و آخرين آنها ، همصدا با او گواهى مى دهند . پس ، از هر كه بايد پذيرفته شود ، پذيرفته مى شود و از هر كه نبايد پذيرفته شود ، پذيرفته نمى شود.

۱۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چون روز رستاخيز شود ، من ـ خودستايى نباشد ـ نخستين كسى هستم كه زمين بر او شكافته مى شود . به دنبال من ، بلالِ مؤذّن و در پىِ او ، ديگر مؤمنان ، از گورهايشان بيرون مى آيند و بلال ، در حالى كه دستش را در گوشش نهاده است ، بانگ بر مى آورد كه : «گواهى مى دهم كه هيچ معبودى جز خداى يكتا نيست و محمّد، فرستاده خداست . او را با هدايت و دينِ درست فرستاد تا آن را بر هر دينى ، پيروز گرداند ، هر چند مشركان ، خوش نداشته باشند» ، و ديگر مؤذّنان ، با او همصدا مى شوند ، تا اين كه به دروازه هاى بهشت مى رسيم.

۱۹۲.تهذيب الأحكامـ به نقل از سليمان بن جعفر ، از پدرش ـ :مردى شامى بر امام صادق عليه السلام وارد شد. [امام عليه السلام ] به او فرمود : «نخستين كسى كه به بهشت مى رسد ، بلال است» .
مرد شامى گفت : چرا؟
فرمود : «چون او نخستين كسى است كه اذان گفت» .

صفحه از 169