اذان - صفحه 58

أنّه ليس من فضيلة الأذان و لا كمال فصوله . 1
جمله هاى : أشهد أنّ عليّا أمير المؤمنين ، و آل محمّد خير البريّة ـ كه در روايات شاذ آمده اند ـ در اذان به آنها عمل نمى شود ، و اگر انسان آنها را به كار برد ، گناه نكرده است ، هر چند نه موجب فضيلت اذان و نه موجب كامل شدن بندهاى اذان مى گردد .
ساير فقهاى بزرگ شيعه نيز ، چه فقيهان پيش از شيخ طوسى و چه پس از او (مانند : شيخ مفيد در المقنعة ، 2 سيّد مرتضى در الرسائل ، 3 حلبى در الكافى ، 4 سَلّار در المراسم ، 5 محقّق حلّى در المعتبر ، 6 علّامه حلّى در المنتهى 7 ) تا مقدّس اردبيلى (م 993 ق) در شرح خود بر الإرشاد ، هيچ يك ، اين شهادت را در ميان بندهاى اذان ، ذكر نكرده اند .
به سخن ديگر ، مى توان گفت كه جزء اذان نبودن شهادت سوم ، تا قرن دهم در ميان فقهاى بزرگ شيعه مورد اتّفاق بوده است . البتّه از قرن يازدهم ، با ظهور مسلك اخبارى گرى ، نظريّه فقهاى گذشته مورد خدشه قرار گرفت و ظاهرا نخستين كسى كه رأى شيخ صدوق را در باره شهادت سوم زير سؤال برد ، ملّا محمّدتقى مجلسى معروف به مجلسىِ اوّل (م 1070ق) است . وى در كتاب روضة المتّقين در ذيل كلام صدوق مى گويد :
الجزم بأنّ هذه الأخبار من موضوعاتهم مشكل مع أنّ الأخبار التى ذكرنا فى الزيادة و النقصان و ما لم نذكره كثيرة ، و الظاهر أنّ الأخبار بزيادة هذه الكلمات

1.المبسوط : ج ۱ ص ۹۹ .

2.المقنعة : ص ۱۰۰ .

3.رسائل الشريف المرتضى : ج ۳ ص ۳۰ .

4.الكافى ، حلبى : ص ۱۲۰ .

5.المراسم العلويّة : ص ۶۷ .

6.المعتبر : ج ۲ ص ۱۲۴ .

7.منتهى المطلب : ج ۴ ص ۳۷۷ .

صفحه از 169