برادری - صفحه 115

۱۸۲.امام زين العابدين عليه السلامـ در رسالة الحقوق ـ :امّا حقّ رفيق (هم صحبت) ، اين است كه تا مى توانى با او به لطف و احسان ، مصاحبت كنى ؛ و گر نه دستِ كم با او به انصاف ، رفتار نمايى . ديگر، اين كه همان گونه كه تو را گرامى مى دارد ، گرامى اش بدارى و همان گونه كه تو را پاس مى دارد ، پاسش بدارى و در هيچ كَرَمى بر تو پيشى نجويد و اگر پيش دستى كرد ، جبرانش كنى و تا آن جا كه سزاوار دوستى است ، در آن كوتاهى نكنى و خود را به خيرخواهى براى او و نگهدارى از او و كمك كردن به او در طاعت پروردگارش و يارى رساندن به او تا آن جا كه معصيت پروردگارش نباشد ، ملزم بدانى و سرانجام ، اين كه براى او رحمت باشى و مايه رنج او نباشى.

۱۸۳.امام باقر عليه السلام :همانا مؤمن ، برادر مؤمن است ؛ به او دشنام نمى دهد ، او را محروم نمى گرداند و به او گمان بد نمى برد.

۱۸۴.امام صادق عليه السلام :مسلمان ، برادر مسلمان است ؛ به او ستم نمى كند ، او را بى ياور نمى گذارد ، از او غيبت نمى كند ، به او خيانت نمى ورزد و او را محروم نمى گردانَد.

۱۸۵.امام صادق عليه السلام :مؤمن ، برادر مؤمن است ؛ چشم و راه نماى اوست ، به او خيانت نمى كند ، به او ستم نمى كند ، با او دغلى نمى كند و وعده اى به او نمى دهد كه بر خلاف آن ، رفتار كند.

۱۸۶.امام صادق عليه السلام :مسلمان ، برادر مسلمان است ؛ به او ستم نمى كند ، او را بى ياور نمى گذارد و به او خيانت نمى كند . بر مسلمانان است كه در پيوند با يكديگر بكوشند و در مهرورزى به يكديگر ، همكارى نمايند و به نيازمندان كمك كنند و با يكديگر با عطوفت باشند،تا آن كه همان گونه كه خداوند عز و جل به شما دستور داده است ، نسبت به
هم مهربان و رحيم باشيد ، و براى آنچه از امور آنان كه از شما فوت شده است [و نتوانسته ايد گرفتارى آنان را برطرف سازيد و به وظيفه خود در قبالشان عمل كنيد] ، اندوهگين شويد ، درست همان سان كه گروه انصار در زمان پيامبر خدا بودند.

صفحه از 182