برادری - صفحه 23

۱۱.عُدّة الداعىـ به نقل از عبد المؤمن انصارى ـ :بر امام كاظم عليه السلام وارد شدم . محمّد بن عبد اللّه جعفرى در حضور ايشان بود . به او تبسّمى كردم . امام عليه السلام فرمود : «او را دوست مى دارى؟» .
گفتم : آرى ، و او را جز به خاطر شما دوست نمى دارم.
فرمود : «او برادر توست . مؤمن ، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است . ملعون است، ملعون است كسى كه به برادرش تهمت بزند . ملعون است ، ملعون است كسى كه با برادرش دغلى كند . ملعون است ، ملعون است كسى كه خيرخواه برادرش نباشد . ملعون است ، ملعون است كسى كه چيزى را به انحصار خودش در آورد و آن را از برادرش دريغ نمايد . ملعون است ، ملعون است كسى كه خود را از دسترس برادرش دور نگه دارد . ملعون است ، ملعون است كسى كه از برادرش غيبت كند» .

۱۲.امام عسكرى عليه السلامـ در نامه اش به مردم قم و آبه۱ـ :خداوند متعال ، از سرِ جود و مِهر ، با فرستادن پيامبرش محمّد صلى الله عليه و آله به عنوان نويد دهنده و هشدار دهنده ، بر بندگانش
منّت نهاد ، و به شما توفيق پذيرفتن دينش را داد ، و شما را به هدايتش مفتخر ساخت . پس ، نيّت ما در باره درستى آراى شما ، همواره استوار است و [از اين بابت، ]آسوده خاطريم و قرابت ميان ما و شما ، محكم است . اين ، سفارشى است كه گذشتگان ما و گذشتگان شما بدان توصيه كرده اند، و عهدى است كه با جوانان ما و پيران شما شده است . پس پيوسته به واسطه خويشاوندىِ نزديكى كه خداوند ، ما را بر آن گِرد آورده است ، بر اعتقاد كامل هستيد . عالِم (امام كاظم عليه السلام ) ـ كه درود خدا بر او باد ـ مى فرمايد : «مؤمن ، برادر مؤمن است ، از يك مادر و پدر» .

1.آبه يا آوه ، قريه اى است در سه فرسخى ساوه ، بر كناره جادّه باستانى قم به ساوه ، كه مردم آن، از دير زمان، به تشيّع ، شناخته مى شدند .

صفحه از 182