برادری - صفحه 83

۱۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل فرمود : «آنان كه به خاطر عظمت و شكوه من با يكديگر دوستى مى ورزند ، برايشان منبرهايى از نور است كه پيامبران و شهيدان ، بر آنان غبطه مى خورند» .

۱۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دوستان خدايى در روز قيامت ، بر زمينى زِبَرجدين و سبزرنگ در سايه عرش او و در دست راستش هستند ـ و هر دو دست خداوند ، راست است ـ . ۱ چهره هايشان سپيدتر و درخشان تر از خورشيد تابان است . تمام فرشتگان مقرّب و همه پيامبران مُرسَل به حال آنان غبطه مى خورند» .
مردم مى پرسند : اينان كيستند؟
گفته مى شود : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

۱۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنان كه براى خداى عز و جل با يكديگر دوستى مى ورزند ، در بهشت ، بر فراز ستون هايى از ياقوت سرخ اند و بر بهشتيان ، مُشرِف اند . پس هر گاه يكى از آنان سَرَك بكشد ، حُسن او خانه هاى بهشتيان را پُر مى كند و اهل بهشت مى گويند : «برويم دوستان خدايى را تماشا كنيم» .
پس ، [از خانه هايشان] بيرون مى روند و آنان را نظاره مى كنند ، در حالى كه هر يك از آنان ، چهره هايشان مانند ماه شب چهارده ، مى درخشد و بر پيشانى هايشان نوشته شده است : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

۱۱۷.امام صادق عليه السلام :دوستان خدايى ، در روز قيامت ، بر فراز منبرهايى از نورند ، در حالى كه نور چهره هايشان و نور بدن هايشان و نور منبرهايشان ، همه جا را روشن كرده است ، به طورى كه با آن شناخته مى شوند و گفته مى شود : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

1.نسبت دادن به «يمين» (دست راست)» كه نشان از يُمن دارد، اشاره است به قدرت و يُمن عطاى خداى متعال . «كلتا يديه يمين؛ هر دو دست خداوند، راست است» نيز پندار انحصار قدرت و يُمنِ عطا به برخى جهات و اسماء و صفات حق را نفى مى كند و آن را به ذات بى مثال خداى ـ تبارك و تعالى ـ اسناد مى دهد.

صفحه از 182