تاریخ - صفحه 113

حديث

۱۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در اندرز ايشان به ابن مسعود ـ :اى پسر مسعود! به ياد آور نسل هايى را كه رفتند و شاهان مقتدرى را كه نابود شدند . خداوند مى فرمايد : «و [ به ياد آور ]عاد و ثمود و اصحاب رَس و بسيارى از نسل ها را كه در اين فاصله ها رفتند» .

۱۲۳.امام على عليه السلام :از مشاهده مرگ و نابودى نسل هاى پيش از خود ، درس عبرت بياموزيد : بندهايشان از هم گسسته است و چشم و گوش هايشان از بين رفته و افتخارات و عزّتشان از ميان رفته و شادى ها و داشته هايشان رَخت بر بسته است .
بودن در كنار فرزندان ، به فراق تبديل شده و مصاحبت با همسران ، به جدايى بدل شده است . ديگر نه فخرى مى فروشند ، نه زاد و وَلَدى مى كنند ، نه ديد و بازديدى مى نمايند و نه به گفتگو مى پردازند .

۱۲۴.امام على عليه السلام :سفارش مى كنم شما را ـ اى بندگان خدا ـ به پروامندى از خدايى كه بر شما جامه ها پوشانيد ، و اسباب معاش و زندگى را از هر جهت ، فراهم كرد . اگر كسى براى ماندگارى [ در اين دنيا ] راهى مى يافت يا براى دور كردن مرگ ، چاره اى مى جست ، هر آينه آن كس سليمان بن داوود عليه السلام بود كه پادشاهى بر جن و انس ، به همراه مقام نبوّت و آن منزلت بزرگ به او داده شده بود ؛ امّا او نيز چون روزى اش را به تمامى دريافت كرد و پيمانه عمرش به سر آمد ، تيرهاى مرگ از كمان هاى نابودى ، او را نشانه رفتند و خانه ها از او خالى شدند و كاشانه ها بى صاحب مانْدند و گروهى ديگر ، آنها را به ارث بردند .
راستى كه براى شما در نسل هاى گذشته ، درس عبرتى است . كجايند عمالقه ۱ و
فرزندان عمالقه؟! كجايند فرعون ها ۲ و فرزندان فرعون ها؟! كجايند مردمان شهرهاى رَس؛ ۳ آنان كه پيامبران را كُشتند و راه و رسم فرستادگان الهى را از بين بردند و شيوه هاى ستمگران را زنده كردند؟! كجايند آنان كه لشكرها به راه انداختند و هزاران تن را شكست دادند و اردوگاه ها بر پا كردند و شهرها ساختند؟!

1.عمالقه ، قومى از عرب بائده و از فرزندان عمليق بن لاوَذ بن اِرَم بن سام بن نوح بودند . آنان ، امّتى بودند بزرگ با قامتى دراز و تنومند . از اين قوم اند اهل عمّان ، بحرين ، حجاز ، ملوك عراق و جزيره ، جبابره شام و فراعنه مصر (لغت نامه دهخدا) .

2.فرعون ، نامى است كه بر پادشاهان مصر اطلاق شده است. فراعنه مصر ، ۲۶ سلسله بوده اند و تاريخشان تقريبا سه هزار سال مى شود (لغت نامه دهخدا) .

3.رَس ، سرزمين طايفه اى از قوم ثمود بوده است . به روايتى ، رس ، قريه اى بوده در يمامه به نام فلج . روايت است كه اين مردم ، پيامبرشان را تكذيب كردند و او را در چاهى دفن كردند تا از دنيا رفت .

صفحه از 136