تاریخ - صفحه 53

«و اگر مردم آبادى ها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند ، قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى گشوديم ؛ ولى تكذيب كردند . پس به كيفر دستاوردشان ، [ گريبان ] آنان را گرفتيم» .

«و اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد . سپس به درگاه او توبه كنيد [ تا ] شما را با بهره مندىِ نيكويى تا زمانى معيّن ، بهره مند سازد و به هر شايسته نعمتى ، از كَرَم خود ، عطا كند و اگر روى گردان شويد ، من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم» .

حديث

۴۵.الكافىـ به نقل از على بن عيسى ، در حديثى كه سند آن را به اهل بيت عليهم السلام مى رسانَد ـ :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ با موسى عليه السلام مناجات كرد و در مناجاتش به او فرمود : « ... اى موسى! به بندگانم بگو در هر وضعى هستند ، مرا ، پس از آن كه اعتراف كردند كه من ، مهربان ترينِ مهربانانم بخوانند ، كه من پاسخ دهنده دعاى بيچارگانم ، بدى [ و ناگوارى ها ] را برطرف مى سازم و زمانه را ديگرگون مى سازم ، رفاه و آسايش مى آورم ، از [ عمل نيك ] اندك ، قدردانى مى كنم ، بسيار را پاداش مى دهم و نادار را دارا مى گردانم ، و منم پاينده شكست ناپذير توانا» .

۴۶.امام حسين عليه السلامـ از دعاى ايشان در روز عرفه ـ :بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست و مرا در برابر فجايع روزگاران و مصائب شب ها و روزها يارى فرما و از هراس هاى دنيا و اندوه هاى آخرت ، نجاتم ده و مرا از گزند اعمالى كه ستمگران در زمين انجام مى دهند ، نگه دار .

۴۷.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى ايشان در پناه بردن به خدا ـ :پناه مى بريم به تو از بدىِ نهاد و كوچك شمردن گناهانِ [به ظاهرْ] كوچك و از اين كه شيطان بر ما مسلّط
گردد ، يا زمانه ما را در هم كوبد ، يا سلطان ، ما را آماج ستم قرار دهد .

صفحه از 136