خانواده - صفحه 113

۱۷۸.امام رضا عليه السلام :ازدواج كردن در شب ، از سنّت است ؛ زيرا خداوند ، شب را مايه آرامش قرار داده ، و زنان ، در حقيقت ، همان مايه آرامش اند .

1 / 8

شايسته هاى شب زفاف

۱۷۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هنگامى كه مرد ، همسرش را به خانه مى بَرد ، نخست ، دو ركعت نماز بخوانَد و بر پيشانى او دست بكشد . سپس بگويد : «بار خدايا ! در همسرم برايم بركت قرار بده و او را برايم مبارك گردان و تا زمانى كه ما را در كنار هم قرار داده اى ، با خير و ميمنت و بركت بدار ، و هر گاه او را [از من] جدا ساختى ، به خوبىِ تمام ، جدا ساز» .
سپس بگويد : «سپاس ، خداى را كه مرا از گم راهى ، به هدايت كشانْد ، و نيازم را برطرف ساخت ، و سُستى ام را به نشاط تبديل كرد ، و از ذلّت ، به عزّتم در آورد ، و از بى پناهى ، سرپناهم داد ، و از تجرّد ، به تأهّلم كشانْد ، و براى كارهايم خدمتكارى قرار داد ، و از تنهايى نجاتم داد ، و پستى ام را بلندى بخشيد ؛ سپاسى فراوان و پاك و خجسته براى آنچه عطايم فرمودى ـ اى پروردگار من ـ و براى آنچه قسمتم كردى و لطفى كه به من نمودى !» .

۱۸۰.امام صادق عليه السلام :هر گاه بر همسرت وارد شدى ، موى پيشانى اش را بگير و رو به قبله كن و بگو : «بار خدايا ! امانت تو را گرفتم و با كلمات تو ، او را بر خود حلال نمودم . پس اگر از او برايم فرزندى مقدّر فرمودى ، او را با بركت و پرهيزگار و از شيعه خاندان محمّد قرار ده و شيطان را در او سهم و بهره اى مَنِه » .

۱۸۱.مكارم الأخلاقـ به نقل از يكى از اهل بيت عليهم السلام ـ :چون وقت زفاف نزديك مى شود ، مستحب است كه از او (همسرت) بخواهى كه دو ركعت نماز مستحبّى بگزارد . هر گاه او را بر تو وارد كردند ، باوضو باش ، و خودت نيز دو ركعت نماز بگزار و حمد
خداى را به جا آور و بر پيامبر و خاندانش صلوات بفرست و بگو : «پروردگارا! اُلفت با او و محبّت او و رضايت او از من را روزى ام فرما و مرا نيز از او راضى بدار ، و ما را به نيك ترين وجه و آسان ترين الفت و سازش ، در كنار هم بدار . به درستى كه تو حلال را دوست دارى و حرام را ناخوش مى دارى» .

صفحه از 298