خانواده - صفحه 137

1 / 9 ـ 6

جهيزيّه بانوى بانوان

۲۰۱.امام على عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله يك چادرْ شب مخمل ، يك مَشك و يك بالين چرمى ـ كه از علف گورگياه ، پُر شده بود ـ به فاطمه عليهاالسلام جهاز دارد .

۲۰۲.مسند ابن حنبلـ به نقل از حمّاد ـ :عَطاء بن سائِب از پدرش ، در باره على عليه السلام براى ما حديث كرد كه وقتى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فاطمه را به همسرى او (على) در آورد ، يك چادرشب مخمل ، يك بالش چرمىِ پُر شده از ليف ، دو رستاس ، يك مَشك و دو سبو با او همراه كرد .

۲۰۳.امام حسين عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فاطمه عليهاالسلام را با چهارصد و هشتاد درهم مهريه ، به ازدواج على عليه السلام در آورد و به على عليه السلام فرمود كه دو سوم اين مبلغ را خرج عطر كند و يك سوم ديگر را خرج لباس . پس آن دو را به خانه فرستاد ، در حالى كه بسترشان چيزى نبود جز پوست قربانى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و بالشى چرمى كه از ليف ، پُر شده بود .

۲۰۴.امام على عليه السلام :چون نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله براى خواستگارى دخترش فاطمه رفتم ، فرمود : «چه دارى كه به من بدَهى؟» .
گفتم : جز شتر و اسب و زرهم ، چيزى ندارم .
فرمود: «اسبت را كه لازم دارى. شترت هم كه براى سوار كردن همسرت است. مى مانَد زرهت كه خداوند ، فاطمه را [ در مقابل آن] به ازدواج تو در آوَرْد».
من ، زره خود را بر شانه چپم انداختم و ايشان را ترك كردم و به بازار شب رفتم . پس آن را به چهارصد درهم سياه هَجَرى ۱ فروختم . سپس آنها را نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آوردم و جلوى ايشان گذاردم . به خدا سوگند كه ايشان از تعداد درهم ها سؤالى نكرد ! پيامبر خدا انسانى گشاده دست و جوان مرد بود . سپس بلال را خواند و مشت او را [ از آن درهم ها ]پر كرد و فرمود : «اى بلال ! با اينها مقدارى عطر براى دخترم فاطمه ، خريدارى كن» .
سپس اُمّ سَلَمه را صدا زد و به او فرمود : «اى اُمّ سلمه! براى دخترم بسترى از جنس پَلاس مصر خريدارى نما و آن را با ليف ، پُر كن و يك زره و يك چادر سفيدِ كم پُرز نيز براى او بخر . بيش از اينها مگير كه [ در اين صورت ، ]على و فاطمه ، از اسرافكاران خواهند بود» .

1.هَجَرى : منسوب به هَجَر ، از بلاد بحرين (در شمال صحراى عربستان) است .

صفحه از 298