خانواده - صفحه 145

۲۱۰.المعجم الأوسطـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ :در عروسى على بن ابى طالب و فاطمه دخت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، حاضر شديم . در هيچ عروسى اى ، چَنگالى اى (حلواى خُرمايى) نكوتر از آن نديده بوديم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله غذايى از روغن و خرما براى ما تهيّه كرد و ما تناول كرديم . در آن شب ، بستر آن دو ، پوست دبّاغى نشده يك قوچ بود .

۲۱۱.امام صادق عليه السلامـ در حديث ازدواج على و فاطمه عليهماالسلام ـ :على عليه السلام فرمود : «سپس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود : اى على ! براى خانواده ات ، غذايى آبرومند تهيّه كن و سپس افزود : گوشت و نان از ما ، خرما و روغن ، بر عهده تو .
من قدرى خرما و روغن خريدم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آستين هايش را بالا زد و شروع به تفت دادن خرماها در روغن كرد ، تا آن كه حلوايى ساخت ، و قوچ فربهى را براى ما فرستاد كه ذبح شد ، و مقدار زيادى هم نان برايمان پخت . سپس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود : هر كس را كه مى خواهى ، دعوت كن .
من به مسجد رفتم . مسجد ، پر از صحابه بود . خجالت كشيدم كه عدّه اى را دعوت كنم و عدّه اى را وا گذارم . پس بالاى تپّه اى كه آن جا بود ، رفتم و فرياد زدم : در وليمه فاطمه ، حاضر شويد . مردم ، گروه گروه آمدند . من از اين كه جمعيتْ زياد بود و غذا اندك ، خجالت زده شدم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دريافت كه در دل من چه مى گذرد . پس فرمود : اى على ! از خداوند ، بركت خواهم خواست » .
على عليه السلام فرمود : همه مردم تا آخرين نفر ، از غذا و نوشيدنى من خوردند و نوشيدند و برايم طلب بركت كردند و همگى ـ كه بيش از چهار هزار مرد بودند ـ ، رفتند ؛ امّا از غذا ، هيچ كم نشده بود . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دورى ها را خواست و آنها را از غذا پر كرد و به خانه هاى همسرانش فرستاد . سپس يك دورى برداشت و در آن ،
مقدارى غذا ريخت و فرمود: اين هم براى فاطمه و شوهرش » .

ر . ك : ص 359 (خانواده / فصل يكم / آداب عروسى / وليمه دادن) .

صفحه از 298