خانواده - صفحه 185

2 / 1 ـ 4

بوسيدن فرزندان

۲۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، دوست خداست و فرزند او هديه خداست . پس هر كه خداوند در اسلام ، به او فرزندى روزى كرد ، بايد او را زياد ببوسد .

۲۶۵.امام صادق عليه السلام :مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : من هرگز كودكى را نبوسيده ام . چون آن مرد رفت ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «اين مرد نزد من ، از دوزخيان است» .

۲۶۶.صحيح البخارىـ به نقل از ابو هريره ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله حسن بن على را بوسيد . اقرع بن حابس تميمى ـ كه نزد پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بود ـ ، گفت : من ده فرزند دارم و تا كنون ، حتّى يكى از آنها را نبوسيده ام !
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نگاهى به او كرد و فرمود : «كسى كه رحم نكند ، به او رحم نمى شود» .

۲۶۷.المناقب ، ابن شهرآشوبـ به نقل از ابو هريره ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله حسن و حسين را مى بوسيد . عُيَينه ـ و در روايت ديگرى ، اقرع بن حابس ـ گفت : من ده فرزند دارم و هرگز يكى از آنها را هم نبوسيده ام !
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «كسى كه رحم نمى كند ، به او رحم نمى شود» .
در روايت حَفص فَرّاء آمده است : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله چنان خشمگين شد كه رنگش بر گشت و به آن مرد فرمود : «اگر خداوند ، رحم و مهربانى را از دل تو گرفته است ، من با تو چه كنم ؟! كسى كه با خردسالان ما مهربان نيست و به بزرگ سالان ما احترام
نمى گذارد ، از ما نيست» .

صفحه از 298