خانواده - صفحه 195

۲۸۳.شعب الإيمانـ به نقل از مسلم بن عُبَيد ـ :در باره اسماء دختر يزيد انصارى (از خاندان عبد اشهَل) روايت شده است كه وى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله ـ كه در جمع اصحابش نشسته بود ـ آمد و گفت : پدر و مادرم به فدايت ! من به نمايندگى از طرف زنان ، نزد شما آمده ام ... . شما مردها بر ما زن ها ، برترى هايى داده شده ايد : در نماز جمعه و جماعت شركت مى كنيد ، به عيادت بيماران مى رَويد ، تشييع جنازه مى كنيد ، حج مى گزاريد ... . پس ـ اى پيامبر خدا ـ ما در كدام پاداش ، با شما [مردان] شريك هستيم ؟
پيامبر صلى الله عليه و آله رو به او كرد و فرمود : «اى زن ! برگرد و به زنانى كه تو را فرستاده اند ، اعلام كن كه نيكو همسردارىِ هر يك از شما زنان براى شوهرش و جلب رضايت او ، و موافقت و سازگارى با او ، با همه آن [ اعمالى كه براى مردانْ نام بردى ] ، برابرى مى كند» .

۲۸۴.مسند أبى يعلىـ به نقل از اَنَس ـ :زنان ، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند : اى پيامبر خدا ! مردان ، ثواب جهاد در راه خدا را از آنِ خود كرده اند ، و ديگر ، عملى براى ما نمانده است كه با آن ، به [ فضيلت ] عمل مجاهدانِ در راه خدا برسيم!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «كار و خدمت هر يك از شما در خانه اش ، با عمل مجاهدانِ در راه خدا ، برابرى مى كند» .

۲۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند ، مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال است كه روزهايش را روزه بگيرد و شب هايش را به عبادت بگذرانَد . خداوند به ازاى هر جرعه اى كه به شوهرش مى نوشانَد ، شهرى در بهشت برايش مى سازد و شصت گناه او را مى آمرزد .

صفحه از 298