خانواده - صفحه 225

2 / 2 ـ 15

شكيبايى زن ، در برابر بداخلاقىِ شوهر

۳۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه گروه از زنان اند كه خداوند ، عذاب قبر را از آنان بر مى دارد و با فاطمه دختر محمّد صلى الله عليه و آله ، محشور مى شوند : زنى كه بر غيرت شوهرش شكيبايى مى كند ؛ زنى كه در برابر بداخلاقى شوهرش شكيباست ؛ و زنى كه مهريه اش را به شوهرش مى بخشد . خداوند متعال ، به هر يك از اين گونه زنان ، ثواب هزار شهيد مى دهد و براى هر يك از آنها ، عبادت يك سال مى نويسد .

۳۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس بر بداخلاقىِ شوهرش شكيبايى كند ، خداوند ، همانند پاداش آسيه دختر مُزاحم (همسر فرعون) ، به او عطا مى فرمايد .

۳۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زن بايد با شوهرش در زيان و سود ، و سختى و آسايش بسازد ، چنان كه همسر ايّوبِ بلاكش ، شكيبايى كرد . هجده سال ، صبورانه به او خدمت كرد و مانند باركش ها او را بر پشت خود حمل مى كرد . با آسيابان ها آسياب مى كرد و با گازران ، گازرى مى كرد و تكّه نانى برايش مى آورد و ايّوب مى خورد و خداوند عز و جل را شكر مى كرد . همسرش او را در پارچه اى مى نهاد و بر پشت خود حمل مى نمود و اين همه را از سرِ دلسوزى و نيكى كردن براى خدا و تقرّب جستن به خداوند عز و جل انجام مى داد .

۳۵۷.امام على عليه السلام :خداوند ، جهاد را بر مردان و زنان ، واجب كرده است . جهادِ مرد ، بخشيدن مال و جان خويش است تا آن كه در راه خدا كشته شود ، و جهادِ زن ، اين است كه در برابر آزار و اذيت شوهرش و غيرت او شكيبايى كند .

صفحه از 298