خانواده - صفحه 241

۳۹۱.امام على عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال :«خود و خانواده تان را از آتش ، حفظ كنيد»ـ :به خود و خانواده تان ، خوبى ها را بياموزيد .

۳۹۲.مُنْية المُريد :خداوند متعال فرموده است : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! خود و خانواده تان را از آتش ، حفظ كنيد» . على عليه السلام و گروهى از مفسّران گفته اند : معنايش اين است كه به ايشان بياموزيد آنچه را كه به سبب آن ، از آتش ، نجات مى يابند .

۳۹۳.صحيح مسلمـ به نقل از ابو هريره ـ :چون اين آيه : «و خويشان نزديكت را هشدار ده ...» فرو فرستاده شد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله قريش را فرا خوانْد و آنان گرد آمدند . پس پيامبر صلى الله عليه و آله [ نخست ]آنان را به طور عام و سپس [هر تيره اى از ايشان را] به طور خاص ، مخاطب ساخت و فرمود : «اى فرزندان كعب بن لُؤَى ! ۱
خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان مرّة بن كعب ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد شمس ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد مناف! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان هاشم ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد المطّلب ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فاطمه ! خويشتن را از آتش برهان ؛ زيرا از من در برابر خدا براى شما كارى ساخته نيست ، جز آن كه شما خويشاوند من هستيد و وظيفه خويشاوندى را [ در دنيا ] نسبت به شما انجام خواهم داد» .

۳۹۴.الكافىـ به نقل از ابو بصير ، از امام صادق عليه السلام ، در باره اين سخن خداى عز و جل :«خود و خانواده تان را از آتش ، در امان بداريد ...»ـ :گفت : چگونه خانواده مان را حفظ كنيم ؟
فرمود : «آنان را امر [ به معروف ] و نهى [ از منكر ] كنيد» .

1.اين خطاب ، عام است ، و بقيّه خطاب ها ، به يكايك تيره هاى كعب است .

صفحه از 298