خانواده - صفحه 243

۳۹۵.كتاب من لا يحضره الفقيه :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل : «خود و خانواده تان را از آتش ، حفظ كنيد» ، سؤال شد : چگونه آنان را حفظ كنيم ؟
فرمود : «آنان را امر و نهى كنيد» .
گفتند : آنها را امر و نهى مى كنيم ؛ امّا نمى پذيرند ؟
فرمود : «هر گاه آنان را امر و نهى كرديد ، ديگر وظيفه خود را انجام داده ايد» .

۳۹۶.الزهد ، حسين بن سعيدـ به نقل از ابو بصير ـ :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداى متعال : «خود و خانواده تان را از آتش ، در امان بداريد» پرسيدم و گفتم : خودم را حفظ مى كنم ؛ امّا خانواده ام را چگونه حفظ كنم ؟
فرمود : «آنان را به انجام دادن آنچه خدا بدان فرمان داده ، فرمان بده ، و از آنچه خدا از آن نهى فرموده ، نهى كن . اگر از تو اطاعت كردند ، آنان را حفظ كرده اى ، و اگر از تو نافرمانى كردند ، تو وظيفه ات را انجام داده اى» .

۳۹۷.امام كاظم عليه السلامـ در پاسخ سؤال از اين سخن خداوند عز و جل :«خود و خانواده تان را از آتش ، حفظ كنيد»ـ :آنان را به آنچه خداوند فرمان داده ، فرمان مى دهد ، و از آنچه خداوند نهى شان كرده ، نهى مى كند . پس اگر اطاعت كردند ، آنها را حفظ كرده است ، و اگر نافرمانى اش كردند ، او وظيفه اش را انجام داده است .

۳۹۸.الكافىـ به نقل از سليمان بن خالد ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : خانواده اى دارم كه از من حرف شنوى دارند . پس آيا آنها را به اين كار ( ايمان ) فرا خوانم ؟
فرمود : «آرى . خداوند عز و جل در كتابش مى فرمايد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! خود و خانواده تان را از آتشى كه سوخت آن ، مردمان و سنگ هايند ، حفظ كنيد» » .

۳۹۹.امام صادق عليه السلام :مردى ، نزد پدرم آمد و گفت : رحمت خدا بر تو باد ! آيا براى خانواده ام حديث بگويم؟
فرمود : «آرى . خداوند مى فرمايد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! خود و خانواده تان را از آتشى كه سوخت آن ، مردمان و سنگ هايند ، حفظ كنيد» ، و فرموده است : «خانواده خود را به خواندن نماز ، فرمان ده و خود در آن ، پاى فشار» » .

صفحه از 298