خانواده - صفحه 269

۴۴۰.مسند الشاميّينـ به نقل از اَنَس بن مالك ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله شب هنگام كه [ براى نماز و عبادت ] بر مى خاست ، قرآن را زير لب ، زمزمه مى كرد ؛ امّا همين اندازه مى فهميديم كه آيه اى را تمام و آيه اى ديگر را شروع كرده است . گفتم : اى پيامبر خدا ! چرا قرآن را با صداى بلند نمى خوانيد ؟
فرمود : «دوست ندارم با اين كار ، رفيقم و خانواده ام را اذيت كنم» .

2 / 8 ـ 2

حقوق شوهر بر همسرش

۴۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در خبر حَولاء ـ :اى حولاء ! مرد را بر همسرش ، اين حق است كه ملازم خانه اش باشد و به او ، محبّت و عشق و شفقت بورزد ، از به خشم آوردن او دورى كند و در پىِ به دست آوردن خشنودى او باشد ، به عهد و وعده اش با او وفا كند ، از عصبانيت او بپرهيزد ، كسى را در فرزندانش با وى شريك نگردانَد ، به او اهانت نكند و رَنجَش ندهد ... .
پس اگر اين كارها را انجام دهد ، در روز قيامت ، دوشيزه اى ماه روى مى شود . پس چنانچه شوهرش ، مردى مؤمن و درستكار بوده ، همسر او مى شود ، و اگر مؤمن نبوده ، مردى از شهيدان ، او را به همسرى مى گيرد . و [ ديگر حق ، اين است كه ] در غياب شوهرت ، خود را معطّر نساز .

۴۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حقّ شوهر بر همسرش ، اين است كه بسترش را ترك نكند ، سوگندش را قبول كند ، از فرمانش اطاعت كند ، جز با اجازه او از خانه ، بيرون نرود ، و كسى را كه شوهرش خوش نمى دارد ، به خانه اش راه ندهد .

صفحه از 298