خانواده - صفحه 275

۴۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه كس اند كه آتش دوزخ ، به آنان نمى رسد : زنى كه از شوهرش اطاعت مى كند ... .

۴۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ زنى نيست كه فرمان شوهرش را اطاعت كند و حقوق او را به جا آورَد ، و از خوبى هاى او ياد كند ، و در خود و اموال شوهرش به او خيانت نكند ، مگر آن كه در بهشت ، ميان او و شهيدان ، تنها يك درجه فاصله است . پس اگر شوهرش، مؤمن و خوش اخلاق بوده ، در بهشت نيز همسر اوست ، وگر نه ، خداوند، مردى از شهيدان را به همسرى او در مى آورَد .

۴۵۳.كنز العُمّالـ به نقل از ابن عبّاس ـ :زنى به نام «لينه»، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! من به نمايندگى از زنان، نزد شما آمده ام . هيچ زنى ، تا روز قيامت ، سخن مرا نمى شنود، مگر اين كه از آن، خوش حال خواهد شد : خداى يگانه، هم پروردگار مردان است و هم زنان . آدم عليه السلام ، هم پدرِ مردان است و هم پدرِ زنان . حوّا، هم مادرِ مردان است و هم مادرِ زنان . خداوند، جهاد را بر مردان، مقرّر داشته است . اگر شهيد شدند، نزد پروردگارشان زنده اند و روزى مى خورند ، و اگر [ در راهِ رفتن به جهاد ]مُردند ، باز نزد خداوند ، پاداش دارند ، و اگر [ زنده ] بر گشتند ، خداوند به آنان پاداش داده است . ما زنان ، از بيمارانْ پرستارى مى كنيم و مجروحان را مداوا مى نماييم . پس ما چه پاداشى داريم ؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «اى نماينده زنان ! به هر يك از زنان كه ملاقاتش كردى ، ابلاغ كن كه اطاعت از شوهر و پذيرفتن حق و حقوق او ، با همه اينها [ كه گفتى ] ، برابرى مى كند» .

۴۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ خطاب به قَسره كِندى ، دختر رَواس ـ :اى قَسره ! در هنگام گناه ، خداى متعال را ياد كن تا او نيز در آن هنگام ، تو را با آمرزيدن ، ياد كند ، و از شوهرت اطاعت نما تا خداوند ، تو را از شرّ دنيا و آخرت ، نگه دارد ، و به پدر و مادرت نيكى كن تا خير و بركت خانه ات فزونى يابد .

صفحه از 298