خانواده - صفحه 295

۴۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :جهاد ، [ تنها] اين نيست كه شخص ، در راه خدا شمشير بزند ؛ بلكه جهاد ، اين است كه كسى والدين و فرزندانش را اداره كند . چنين كسى در جهاد است . و كسى كه مخارج خودش را تأمين مى كند تا خود را از مردم ، بى نياز كند ، او نيز در جهاد است .

۴۹۳.امام على عليه السلام :ره سپار شدنِ هر يك از شما در راه خداوند ( جهاد) ، مهم تر از رفتنش در پى كسب معاش براى فرزندان و خانواده اش نيست .

۴۹۴.امام صادق عليه السلام :نورانيتِ چهره را جُستم . پس ، آن را در نمازِ شب يافتم . ثواب جهاد را جُستم . پس ، آن را در كار كردن براى خانواده يافتم . دوستىِ خداوند عز و جل را جُستم . پس ، آن را در نفرت از اهل گناه يافتم .

۴۹۵.امام كاظم عليه السلام :هر كس اين روزى را از حلالش بجويد تا آن را براى خود و خانواده اش فراهم آورَد ، مانند مجاهدِ در راه خداوند عز و جل است . پس اگر در مانْد ، آن گاه به اميد خدا و پيامبر او ، به اندازه قوت خانواده اش بايد قرض كند .

۴۹۶.امام رضا عليه السلام :كسى كه براى تأمين زندگىِ خانواده اش ، در طلب فضل خداوند عز و جلبر مى آيد ، اجرش ، بيشتر از مجاهدِ در راه خداوند عز و جلاست .

2 / 9 ـ 6

ثواب تأمين نيازهاى خانواده

۴۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه بنده اى براى [ تأمينِ ] نياز خانواده اش بيرون برود ، خداوند عز و جلبراى هر قدمى كه بر مى دارد ، يك درجه [ در بهشت ] برايش مى نويسد ، و اگر نياز آنها را تأمين كند ، او را مى آمرزد .

صفحه از 298