خانواده - صفحه 297

۴۹۸.تنبيه الغافلينـ به نقل از جعفر بن محمّد [ صادق ] عليه السلام ، از پدرش ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله ، خود به بازار مى رفت و نيازهاى خانواده اش را خريدارى مى كرد . در اين باره ، از ايشان سؤال شد . پس فرمود : «جبرئيل عليه السلام مرا خبر داد و فرمود : هر كس براى خانواده اش كار كند تا آنها را از مردم ، بى نياز گردانَد ، او در راه خداست [ و ثواب جهاد در راه خدا را دارد]» .

2 / 9 ـ 7

برقرار كردنِ توازن ميانِ دخل و خرج

قرآن

« بر توانگر است كه از دارايىِ خود ، هزينه كند ، و هر كه روزىِ او تنگ باشد ، بايد از آنچه خدا به او داده ، خرج كند . خدا هيچ كس را جز به قدر آنچه به او داده است ، تكليف نمى كند . خداوند به زودى ، پس از دشوارى ، آسانى را فراهم مى كند » .

« و دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار هم گشاده دستى منماى تا ملامت شده و حسرت زده بنشينى » .

حديث

۴۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ميانه روى در خرج كردن ، نصف معيشت است ، دوستى كردن با مردم ، نصف خِرد ، و خوب پرسيدن ، نصف دانش .

۵۰۰.امام كاظم عليه السلامـ در باره اين سخن خداى عز و جل :«و ميان اين دو [ روش ] ، حدّ وسط را بر مى گزينند»ـ :حدّ وسط ، همان «پسنديده» است . «و آنان را به طور پسنديده ، به
نوعى بهره مند كنيد : توانگر را به اندازه [ توان ]خود ، و تنگ دست را به اندازه [ وسع ]خود ، كه [ اين كار ، ]شايسته نيكوكاران است»
، يعنى : به اندازه خانواده اش و خرجىِ آنان كه در شأن او و آنان است . «خداوند ، هيچ كس را جز قدرِ آنچه به او داده است ، تكليف نمى كند» .

صفحه از 298