خانواده - صفحه 43

۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه ازدواج كند ، نصف ايمان را به دست آورده است ، و در نيمه ديگر آن بايد پروامندى از خدا را در پيش گيرد .

۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كه خداوند ، زنى شايسته روزى اش كند ، او را در نيمى از دينش كمك كرده است . پس در نيمه دوم بايد پروامندى از خدا را پيشه كند .

۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس براى آنها قرض كند سپس بميرد و قرضش را ادا نكند ، خداوند عز و جل ، از طرف او ادا مى كند : ... و مردى كه از افتادن در گناه ، بر خويشتن بترسد و با گرفتن قرض ، زن بگيرد و خودش را [از ارتكاب به گناه ]حفظ كند و سپس بميرد و آن قرض را ادا نكرده باشد .

۵۸.امام صادق عليه السلام :خداوند عز و جل ، هر چيزى را كه مورد نياز [ انسان ] باشد ، به پيامبرش صلى الله عليه و آله آموخته است . از جمله چيزهايى كه به پيامبرش آموخت ، اين است كه روزى آن حضرت ، بر منبر رفت و پس از اين كه خدا را حمد و ثنا نمود ، فرمود : «اى مردم ! جبرئيل ، از سوى خداى لطيف آگاه ، نزد من آمد و فرمود : دوشيزگان ، به سان ميوه اى بر درخت اند كه هر گاه ميوه اش برسد و چيده نشود ، آفتاب ، آن را تباه مى گردانَد و بادها پراكنده اش مى سازند . دوشيزگان نيز چنين اند ؛ هر گاه به مرحله اى برسند كه زنان مى رسند ( سنّ بلوغ ) ، برايشان دارويى جز شوهر كردن وجود ندارد ، وگر نه از فساد در امان نيستند ؛ چرا كه آنان هم بشرند» .

د ـ انتشار آرمان توحيد

قرآن

«به يقين، خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان ، برترى داده است؛
فرزندانى كه بعضى از آنان از [ نسل ]بعضى ديگرند، و خداوند ، شنواى داناست . چون زنِ عمران گفت: «پروردگارا! آنچه در شكم خود دارم ، نذر تو كردم تا آزاد شده [ از مشاغل دنيا و پرستشگر تو ]باشد . پس، از من بپذير كه تو خود ، شنواى دانايى» . پس چون فرزندش را بزاد، گفت: «پروردگارا ! من دختر زاده ام -و خدا به آنچه او زاييد ، داناتر بود- و پسر ، چون دختر نيست ، و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده شده، به تو پناه مى دهم» . پس پروردگارش وى (مريم) را با حُسنِ قبول ، پذيرا شد و او را نيكو بار آورد، و زكريّا را سرپرست وى قرار داد. زكريّا هر بار كه در محراب بر او وارد مى شد، نزد او [ نوعى ] خوراكى مى يافت. [ مى]گفت: «اى مريم! اين از كجا براى تو آمده است؟ [ او در پاسخ مى]گفت: «اين از جانب خداست، كه خدا به هر كس بخواهد، بى شمار روزى مى دهد» . آن جا [ بود كه ] زكريّا پروردگارش را خواند [ و ] گفت: «پروردگارا ! از جانب خود، فرزندى پاك و پسنديده به من عطا كن، كه تو شنونده دعايى»» .

صفحه از 298