خانواده - صفحه 67

ب ـ دعا كردن

۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخست ، نيّت خواستگارى بكن . سپس وضويى كامل بساز و نمازى را كه خداوند بر تو نوشته ، به جاى آور . سپس پروردگارت را سپاس گو و از او به بزرگى ياد كن . آن گاه بگو : «بار خدايا ! تو مى توانى و من نمى توانم . تو مى دانى و من نمى دانم . تو داناى نهان هايى . پس اگر در فلانى (نام او را مى برى) براى دين و دنيا و آخرت من خير مى بينى ، ۱ و اگر جز او را براى دين و دنيا و آخرت من بهتر مى بينى ، او را برايم قسمت فرما» .

۹۸.امام على عليه السلام :هر يك از شما كه خواست ازدواج كند ، [ نخست ] دو ركعت نماز بگزارد و سوره حمد و يس را بخواند و آن گاه كه از نماز فراغت يافت ، ثناى خداوند عز و جل را به جا آورد و بگويد : «بار خدايا ! مرا همسرى نيك و مهربان و زايا و سپاس گزار و قانع و پاك دامن ، روزى فرما ، كه اگر نيكى كردم ، سپاس گزارى كند و اگر بدى كردم ، ببخشايد و اگر خداى بزرگ را ياد كردم ، كمك نمايد و اگر [ خدا را ]فراموش كردم ، يادآورى كند و هر گاه خانه را ترك كردم ، خودش را حفظ كند و هر گاه بر او وارد شدم ، خوش حال شود و اگر دستورش دادم ، از من فرمان بردارى كند و هر گاه سوگندش دادم [ كه فلان كار را بكند يا نكند ] ، بپذيرد و هر گاه به خشم آمدم ، مرا خشنود سازد . اى خداوندگار شكوه و بزرگوارى ! چنين زنى را به من ببخش ، كه من از تو درخواست مى كنم و به دست نمى آورم ، مگر آنچه تو قسمت من كرده اى» .
هر كس چنين كند ، خداوند ، آنچه را كه درخواست كرده ، به او عطا مى فرمايد .

۹۹.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ :امام صادق عليه السلام به من فرمود : «زمانى كه يكى از شما
ازدواج مى كند ، چه بايد بكند ؟» .
گفتم : نمى دانم .
فرمود : «هر گاه تصميم به اين كار گرفت ، دو ركعت نماز بگزارد و [ سپس ]از خداوند ، سپاس گزارى كند . آن گاه بگويد : خدايا ! من مى خواهم ازدواج كنم . پس زنى را نصيب من كن كه پاك دامن تر است و نسبت به خود و اموال من ، نگه دارنده تر و پُرروزى تر و پُربركت تر است ، و برايم فرزندى پاك مقدّر فرما كه در زندگى و پس از مُردنم ، جانشينى شايسته قرارش دهى » .

1.در ديگر منابع ، بعد از اين عبارت ، آمده است : «او را برايم قسمت فرما» . ظاهرا اين عبارت ، از مأخذ افتاده است .

صفحه از 298