خانواده 2 - صفحه 11

۵۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ زنى ، از بستر شوهرش دورى نمى كند ، مگر آن كه فرشتگانِ خداوند عز و جل او را لعنت مى كنند .

2 / 10 ـ 5

نكوهشِ كوتاهىِ زن در پاسخگويى به نياز شوهر

۵۲۷.المعجم الأوسطـ به نقل از عبد اللّه بن عمر ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «خداوند ، زنان تعلّل كننده را لعنت كرده است» .
گفت : اى پيامبر خدا ! زنان تعلّل كننده كيستند؟
فرمود : «زنى كه شوهرش او را به بستر خويش بخواند و او بگويد : بعدا ، تا اين كه شوهرش را خواب ببَرد» .

۵۲۸.امام صادق عليه السلام :زنى براى كارى نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد . پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : «شايد تو از تعلّل كنندگانى؟» .
گفت : تعلّل كنندگان ، چه كسانى هستند ، اى پيامبر خدا؟
فرمود : «زنى كه شوهرش او را براى خواسته اش بخواند و او چندان تعلّل كند كه شوهرش چُرتش بگيرد و بخوابد . چنين زنى را فرشتگان ، تا زمانى كه شوهرش بيدار شود ، پيوسته لعنت مى كنند» .

۵۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به زنان ـ :هرگز نمازهاى خود را طول ندهيد براى اين كه شوهرانتان را [ از خود ] باز داريد .

2 / 10 ـ 6

نكوهشِ پاسخ ندادن شوهر به نياز همسرش

۵۳۰.مسند ابن حنبلـ به نقل از عبد اللّه بن عمرو [ بن عاص ] ـ :پدرم ، زنى از قريش را
به همسرى من در آورد . چون بر من وارد شد ، چندان سرگرم عبادت و روزه و نماز بودم كه به او اعتنا نمى كردم . عمرو بن عاص ، به ديدن عروسش آمد و نزد او رفت و گفت : شوهرت را چگونه يافتى؟
همسرم گفت : بهترين مرد است ـ يا همانند بهترين شوهرهاست ـ . آغوشى براى ما نگشوده ، و بسترى برايمان نمى شناسد !
پدرم ، به من رو كرد و شروع كرد به نكوهش كردن و زخم زبان زدن به من و گفت : من زنى خانواده دار از قريش را به همسرى تو در آورده ام . آن گاه تو ، به خواسته او بى توجّهى مى كنى و چنين و چنان مى كنى؟!
سپس نزد پيامبر صلى الله عليه و آله رفت و از من شكايت كرد . پيامبر صلى الله عليه و آله در پى من فرستاد و من نزد ايشان رفتم . به من فرمود : «آيا روزها را روزه مى گيرى؟» .
گفتم : آرى .
فرمود : «و شب ها را به نماز مى گذرانى؟» .
گفتم : آرى .
فرمود : «امّا من ، گاهى روزه مى گيرم و گاهى نيز نمى گيرم . هم نماز مى خوانم و هم مى خوابم ، و با زنان ، همخوابگى مى كنم . پس هر كه از سنّت من روى گردانَد ، از من نيست» .

صفحه از 158