خانواده 2 - صفحه 121

3 / 3

غيرت ورزى نابه جا

۶۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :يك غيرت است كه خدا دوست دارد ، و يك غيرت است كه خدا دشمن مى دارد . غيرتى كه خدا دوستش دارد ، غيرت ورزى در جايى است كه حرامى (گناهى) در كار باشد و غيرتى كه خدا دشمنش مى دارد ، غيرت ورزيدن در جايى است كه حرامى (گناهى) در كار نباشد .

۶۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دو غيرت است كه يكى از آنها را خدا دوست دارد و ديگرى را دشمن ... . خداوند ، غيرت به جا را دوست دارد ، و غيرت ورزى اى را كه در آن ، ريبه اى در كار نباشد ، دشمن مى دارد .

۶۵۰.امام على عليه السلام :از غيرت ورزيدن بيجا [ نسبت به زنان ] بپرهيز كه اين كار ، زن سالم [و درستكار] را به بيمارى [ و نادرستى ] مى كشانَد و پاك دامن را به گناه .

۶۵۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به امام حسن عليه السلام ـ :از غيرت ورزيدنِ بيجا بپرهيز ؛ زيرا اين كار ، زنان سالم [و درستكار] را به بيمارى [ و نادرستى ]مى كشانَد ؛ بلكه در باره آنان ، محكم كارى كن . آن گاه ، اگر خطايى ديدى ، در مؤاخذه به خاطر [خطاى] كوچك و بزرگ ، درنگ مكن . اگر [در هر بدبينى اى به زنانْ] بنا را بر گناهكار بودن آنها بگذارى ، اين ، گناه را بزرگ و سرزنش را بى اثر مى كند .

صفحه از 158