خانواده 2 - صفحه 41

۵۷۶.دعائم الإسلام :از اهل بيت ـ كه درودهاى خداوند بر آنها باد ـ ، روايت داريم كه زن ، هر گاه حيض يا نَفاس باشد ، بر شوهرش حرام است كه با او نزديكى كند ، تا آن گاه كه پاك شود و غسل كند . ۱

ب ـ آميزش ، هنگام اعتكاف در مسجد

قرآن

« و در حالى كه در مساجد ، معتكف هستيد ، [ با زنان ] در نياميزيد . اين است حدود احكام الهى . پس بدانها نزديك نشويد . اين گونه ، خدا آيات خود را براى مردم بيان مى كند . باشد كه پروا پيشه كنند » .

حديث

۵۷۷.كتاب من لا يحضره الفقيهـ به نقل از زُراره ـ :از امام باقر عليه السلام پرسيدم : آيا معتكِف مى تواند نزديكى كند؟
فرمود : «اگر چنين كرد ، همان كفّاره ظِهار كننده ، به او تعلّق مى گيرد . روايت شده است كه اگر در شبْ نزديكى كرد ، يك كفّاره بر عهده اوست ، و اگر در روزْ نزديكى كرد ، دو كفّاره دارد» .

1.در تفسير الميزان آمده است : در خصوص ارتباط و تماس با زن در دوره عادت ماهانه اش ، عقايد گوناگونى ميان مردم وجود داشت : يهود ، در اين باره ، سخت مى گرفتند و از خوردن و آشاميدن و نشست و برخاست و هم بسترى با زنان در اين دوره ، دورى مى كردند . در تورات ، در باره زنان حائض و كسانى كه با آنان همنشينى و هم بسترى و تماس داشته باشند ، احكام سختگيرانه اى آمده است ؛ امّا مسيحيان ، از نشست و برخاست با اين زنان و نزديك شدن به آنها ممانعتى نداشتند . مشركان عرب در اين باره از خود ، چيزى نداشتند ؛ امّا عرب هاى مقيم مدينه و پيرامون آن ، پاره اى از آداب يهود در خصوص زنان حائض و سختگيرى در معاشرت با آنها در اين دوره ، به ايشان سرايت كرده بود . ديگران هم شايد هم بسترى با زنان در دوره قاعدگى را حتّى پسنديده مى شمردند و معتقد بودند كه فرزندى كه در اين هنگام درست شود ، خونريز خواهد بود و علاقه شديدى به ريختن خون دارد ، و اين ، از صفاتى بود كه عشاير باديه نشين ، آن را مى پسنديدند ... ؛ امّا اسلام در اين باره ، حدّ وسط ميان سختگيرى يهود و اهمال مطلق نصارا را در پيش گرفت ، و آن ، ممنوع ساختن نزديكى از محلّ خونريزى ، و اجازه دادن براى غير آن محل است (الميزان فى تفسير القرآن : ج ۲ ص ۲۰۸) .

صفحه از 158