خانواده 2 - صفحه 45

۵۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بار خدايا ! بخشش و سلامت در دنيا و آخرت را از تو درخواست مى كنم . بار خدايا! بخشش و سلامت در دين و دنيايم و خانواده و دارايى ام را از تو درخواست مى كنم . بار خدايا! برهنگى هايم (عيب هايم) را بپوشان ، و ترس هايم را بزداى ، و مرا از پيشِ رو و پشتِ سرم و از راست و چپم و از بالاى سرم ، محافظت فرما . به تو پناه مى برم از اين كه از زيرِ پايم ، به ناگاه ، فرو گرفته شوم . ۱

۵۸۲.امام صادق عليه السلام :پدرم مى گفت : « ... بار خدايا ! از دامنگير شدن بدبختى ، و از شماتت دشمنان به تو پناه مى برم . از نادارى و گران بارى ، ۲ به تو پناه مى برم . از ديدن صحنه بد در زن و اموال و فرزند ، به تو پناه مى برم» .

۵۸۳.امام صادق عليه السلام :اموال و خانواده خود را با اين دعا نگهدارى كنيد ، و آن را بعد از نماز عشا بگوييد : «خودم را و فرزندانم را و خانواده ام را و اموالم را از گزند هر شيطان و گزنده اى و از هر چشمِ بدى ، در پناه كلماتِ تامّ خداوند ، در مى آورم» .
اين ، تعويذى (دعايى) است كه جبرئيل عليه السلام براى حسن و حسين ـ كه درودهاى خدا بر ايشان باد ـ فراهم كرد .

1.يعنى در زمين فرو بروم ؛ زمين ، مرا فرو بلعد .

2.علّامه مجلسى قدس سره در باره «الوَقْر» ـ كه در متن عربى حديث آمده ـ مى گويد : در قاموس آمده است : «الوَقر ، يعنى سنگينى در گوش ، يا ناشنوايى كامل» . نيز گفته شده كه احتمال دارد در اين جا «إتباع» باشد . گفته مى شود : «فقير و قير» (فقير و نادار) . من مى گويم : احتمال دارد كه مراد ، هر گونه سنگينى و گران بارى باشد ، مانند : بدهكارى ، گناهان ، عيالوارى و ... . مترجم مى گويد : به احتمال زياد ، مراد در اين جا همان عيالوارى و شايد هم پيرى است . چنان كه سعدى رحمه الله گفته است : «مصيبت بود پيرى و نيستى» كه شايد به همين سخن پيامبر صلى الله عليه و آله اشاره دارد .

صفحه از 158