غذاخوردن - صفحه 221

۴۲۶.امام على عليه السلامـ در بيان اخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :تا زمانى كه از دنيا رفت ، هرگز در حال تكيه دادن غذا نخورد ... و هر گاه با جمعيت غذا مى خورد ، نخستين كسى بود كه شروع مى كرد و آخرين كسى بود كه دست مى كشيد ، و هنگام خوردن ، از جلوى خود مى خورد ؛ امّا اگر خرما بود ، دستش مى چرخيد [و از هر طرفِ ظرف بر مى داشت] .
هر گاه مى آشاميد ، با سه نفَس مى آشاميد و آب را مزمزه مى كرد و يك باره سر نمى كشيد . دست راستش براى غذا و آب و گرفتن و دادن بود .

۴۲۷.مكارم الأخلاق :پيامبر صلى الله عليه و آله هر گاه غذا مى خورد ، «بسم اللّه » مى گفت ، و با سه انگشت و از جلوى خودش مى خورد و از برابر دست ديگران بر نمى داشت ، و غذا را كه مى آوردند ، پيش از ديگران شروع مى كرد و بعد از ديگران تمام مى كرد .
با سه انگشتِ شست و اشاره و ميانه مى خورد و گاهى اوقات از انگشت چهارم نيز كمك مى گرفت .
ايشان گاه با همه دستش مى خورد ، و با دو انگشت غذا نمى خورد و مى فرمود : «با دو انگشت غذا خوردن ، خوردن شيطان است» .

۴۲۸.امام على عليه السلامـ در توصيه هاى خويش به كميل بن زياد ـ :اى كميل! هر گاه غذا مى خورى ، نام خدا را ببر كه با وجود نام او ، هيچ چيز زيان نمى زند ، و نام خدا ، شفابخش هر درد و گزندى است .
اى كميل! هر گاه غذا مى خورى ، ديگرى را هم شريك گردان و بخل مورز ؛ زيرا تو چيزى را روزىِ مردم نكرده اى ، و خداوند براى اين كار به تو پاداش شايان مى دهد .
اى كميل! اخلاقت را خوش گردان ، با همنشينت گشاده رو باش ، و بر سر خدمتكارت داد مزن .

صفحه از 231