غذاخوردن - صفحه 223

۴۲۹.امام على عليه السلام :هر گاه در آغاز غذا نام خدا برده شود و در پايانش حمد او گفته شود و قبل و بعد از غذا دست ها شسته شوند و دست هاى خورنده اش زياد باشند و [غذا ]از حلال باشد ، بركتِ آن غذا كامل شده است .

۴۳۰.امام على عليه السلام :غذا را سه گونه بايد خورد : با برادران به شادى ، با فقيران به ايثار ، و با دنياپرستان به جوان مردى .

۴۳۱.كتاب من لايحضره الفقيهـ به نقل از عمرو بن قيس ماصر ـ :در مدينه بر امام باقر عليه السلام وارد شدم . در برابر ايشان سفره اى بود و مشغول خوردن بود .
گفتم : حدِّ (تعريفِ) اين سفره چيست؟
فرمود : «هر گاه آن را گستردى ، بسم اللّه بگو و هر گاه آن را جمع كردى ، الحمد للّه بگو و اطراف سفره را تميز كن . اين ، حدِّ (تعريفِ) سفره است» .

۴۳۲.امام صادق عليه السلام :عمويم عبد اللّه بن على نزد پدرم ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ آمد و از ايشان براى عمرو بن عبيد ، واصل و بشيرِ رَحّال ، اجازه شرفيابى خواست . پدرم به آنان اجازه داد . چون نشستند ، فرمود : «هر چيزى براى خود ، حدّى دارد كه بِدان منتهى مى شود» .
در اين هنگام ، سفره آوردند و گستردند . آن سه نفر با خود گفتند : به خدا كه اكنون ، وقت مغلوب كردن اوست . پس گفتند : اى ابو جعفر! آيا اين سفره ، چيز هست؟
فرمود : «آرى» .
گفتند : پس ، حدِّ (تعريفِ) آن چيست؟
فرمود : «حدّش آن است كه چون گسترده شد ، بسم اللّه گفته شود و چون جمع شد ، الحمد للّه گفته شود ، و هر شخصى از جلوى خودش بخورد و از جلوى ديگران چيزى بر ندارد .

۴۳۳.مكارم الأخلاقـ به نقل از فضل بن يونس ، در حديثى كه در آن از آمدن امام كاظم عليه السلام به منزلش ياد شده است ـ :... به غلام دستور دادم ، لگن آورد . امام عليه السلام نزديك آن شد و فرمود : «سپاس ، خداوندى را كه براى هر چيزى حدّى قرار داده است» .
گفتم : فدايت شوم! حدّ اين لگن چيست؟
فرمود : «اين كه صاحب خانه [به شستن دست هايش] آغاز كند تا ميهمانان به نشاط آيند ، و چون لگن آورده شد ، بسم اللّه گفته شود و چون برداشته شد ، حمد خدا گفته شود» .
سپس سفره را آوردند . گفتم : حدّ اين چيست؟
فرمود : «اين كه هر گاه پهن شد ، بسم اللّه گفته شود و هر گاه جمع شد ، الحمد للّه گفته شود» .
بعد ، خلال آوردند . گفتم : حدّ اين چيست؟
فرمود : «اين كه سرِ آن را بشكنى تا لثه را خونى نكند» .

صفحه از 231